Mitä markkinointi- ja viestintäjohtaja voi oppia Applen tavasta presentoida

Takaisin

Julkaistu 24.06.2013

Steve Jobsin puhetaito vei Applen autotallista yhdeksi maailman arvokkaimmista brändeistä. Tämän väitteen esitti muuten Juhana Torkki Retoriikan kesäkoulussa. Applen World Wide Developer Conference 2013 osoitti, että Jobsin perintönä Appleen on jäänyt presentoimisen malli, jossa yhdistyvät hyvä valmistautuminen, aito innostus, tarinankerronta, heittäytyminen tilanteeseen ja visuaalisuus.

Vaikka kaikilla ei ole käytössään Applen resursseja, kannattaa parhailta aina yrittää ammentaa oppia ja soveltaa omiin presentaatioihinsa. Tässä muutamia ideoita.

Ihmiset ovat yrityksen tärkeimpiä mainostauluja

Mikään mainoskampanja ei pysty vaikuttamaan yrityksen mielikuvaan yhtä tehokkaasti kuin yritysten johtajien ja asiantuntijoiden oma esiintyminen ihmisten edessä. Applen kohdalla Steve Jobs oli yrityksen tuotteiden suurin fanipoika ja paras myyntimies, WWDC:n perusteella sama taito periytyy ainakin yhden johtajasukupolven verran Applessa. Toimitusjohtajan ei kuitenkaan aina tarvitse olla yrityksen mainostaulu, varsinkaan jos se ei ole luontainen rooli hänelle. Yrityksen on kuitenkin hyvä tunnistaa johtajat tai asiantuntijat, joiden esiintyminen ja olemus varmistaa yrityksen kiinnostavuuden ihmisten edessä. Esimerkikkinä Suomesta F-Securen Mikko Hyppönen tai Stonesoftin Jarno Limnell.

Idea: Tunnista yrityksestäsi parhaiten yrityksen kasvoiksi soveltuvat henkilöt. Kuka on luontaisesti halukas toimimaan yleisön edessä ja aidosti innostava ja kiinnostava? 

Presentaatiot ovat sosiaalisia objekteja

Twitterin, Facebookin, Instagramin, Tumblrin, Youtuben, Vinen ja Slidesharen aikakaudella presentaatioiden vaikutus ei rajoitu enää vain esitystilan neljän seinän sisään. Tilaisuuden aikana Twitter, Tumblr ja Instagram pullistelivat WWDC-tägitettyä sisältöä.  Välittömästi tämän vuoden WWDC:n jälkeen koko julkistustilaisuuden tallenne löytyy Applen webin etusivulta, Youtubesta ja jopa Apple TV:sta applikaationa. Kun sisältö ja sen esitystapa herättää taatusti keskustelua, niin mitään ei jätetä sattuman varaan. Tuloksena on moninkertainen näkyvyys samalla panostuksella ilman erillistä kustannusta.

Idea: Varmista, että tärkeimmät yrityksesi tärkeimmät presentaatiot ovat esillä mahdollisimman monessa kanavassa. Saat lähes samalla panostuksella moninkertaisen näkyvyyden. Muista, sosiaalisessa mediassa enemmän on enemmän.

Pienet yksityiskohdat ratkaisevat

Vaikka Apple ja sen tuotejulkistukset ovat jo lähtökohtaisesti yleisesti kiinnostavia tilaisuuksia, ei presentaatioiden suunnittelussa tingitä yksityiskohdista.  The Presentation Secrets of Steve Jobs -kirjan kirjoittaja, Carmine Gallo on, kirjoittanut tarkan analyysin kaikista Applen tuotejulkistusten presentaatioihin liittyvistä yksityiskohdista. Näitä ovat muun muassa yksi idea per dia, esityksen “suuri idea” tiivistettynä yhteen Twitter-viestiin, presentaation tukimateriaalin visuaalisuus ja 10 minuutin sääntö.

Walter Isaacsonin kirjoittama Steve Jobsin elämäkerta kertoo Jobsin harjoitelleen useita päiviä ennen tärkeitä tuotejulkistuksia. Yrityksen sisäisessä viestinnässä Steve Jobs saattoi antaa PowerPointille huutia, mutta kun yritys ja sen tuotteet näkyivät ulospäin Jobs oli vannoutunut ja virtuoosimainen Applen PowerPoint-vastineen, Keynoten, käyttäjä. Sama perinne näyttää jatkuvan.

 Idea: Jos haluat maksimoida presentaatiosi vaikutavuuden, varmista, että  kaikki yksityiskohdat – presentaatiotarina, tukimateriaali ja esitystapa – toimivat.  Jos yrityksesi kasvot eivät ole jokaisella alueella itse vahvoja, varmista että he saavat tarvitsemansa tuen.

Tarvitsetko apua oman esityksesi suunnitteluun? Ota yhteyttä!