Luovikset, tubettajat ja ananastukat – Milleniaali B2B-ostaja muuttaa myyntiä

907 510 Timo Sorri

Kuulun itse ensimmäiseen millenniaaliksi laskettavaan sukupolveen. Oma ikäluokkani alkaa nyt olemaan vakaissa keskijohdon tehtävissä, jotkut ovat jo nousseet yritysten ja organisaatioiden ylimpään johtoon. Meidän sukupolvemme laskettaneen vielä millenniaaleiksi siksi, että olemme kasvaneet maailmassa, johon tietokoneet ja tietokoneiden muodostamat globaalit verkot ovat kuuluneet luontevana osana.

Vuoteen 2020 mennessä 50% globaalista työvoimasta on millenniaaleja.

millenniaalit

 

Millenniaalien ikähaitarin vanhasta päästä on mielenkiintoista katsoa miten itseäni kymmenen vuotta nuoremmat tulevat aivan eri lähtökohdista ja asenteella mukaan työelämään. Siinä missä itselläni luontainen urapolku oli mennä yliopistoon, on nuoremmilla millenniaaleilla kaikki polut auki. Otan esimerkiksi Laurin, joka on itseäni yksitoista vuotta nuorempi.

Laurilla oli 18-vuotiaana suunnitelma tulla investointipankkiiriksi ja tehdä paljon rahaa. Jostain syystä valokuvaus veti häntä kuitenkin enemmän puoleensa. Lauri ei ollut aiemmin harrastanut valokuvausta, mutta vähät välitti siitä. Lauri päätti ottaa vuoden ajan joka päivä valokuvan ja opetella samalla jotain kuvankäsittelyyn liittyvää. Lauri jakoi koko oppimisprosessinsa verkossa.

Ensimmäiset otokset eivät olleet kummoisia, mutta hiljalleen jälki alkoi kehittyä. Hetken perästä kaverit ja tutut alkoivat kysellä Lauria kuvaamaan omia tapahtumiaan ja juhliaan. Sittemmin jotkin Laurin ottamista kuvista alkoivat pärjätä jo kansainvälisten kuvasivustojen avoimissa kilpailuissa. Yhtäkkiä Laurilla olikin myös kaupallista kysyntää mainoskuvauksiin, osaamisrepertuaari laajeni myös mainos- ja musiikkivideoihin. Tässä vaiheessa Lauri päätti etsiä itselleen agentin myös USA:n markkinalle, koska mitäs sitä turhaan rajata markkinaansa pelkästään Suomeen. Tämä kaikki kahteenkymmeneenyhteen ikävuoteen mennessä.

Tänä päivänä Lauri Laukkanen on 24-vuotias elokuvaohjaaja, valokuvaaja ja kirjoittanut kirjan luovuudesta.

Jos vanhat millenniaalit (sukupolvi Y) vaikuttaa sodanjälkeisille sukupolville ja muille lipposille oudolta, niin nuoret millenniaalit (sukupolvi Z) ovat jo aivan ufoja. Ja parin vuoden päästä puolet työvoimasta on näitä globaaliksi syntyneitä ja teknologian kanssa kasvaneita junioreita.

Milleniaali B2B-ostaja muuttaa B2B-ostamista

73 % millenniaaleista osallistuu jo ostopäätöksentekoon yrityksissä

Kun yhä suurempaan osaan päätöksistä joko päätöksentekijänä tai vaikuttajana osallistuu millenniaalit, niin B2B-myyjien on syytä alkaa ymmärtämään ja sopeuttamaan myyntityyliään tulevalle päätöksentekijöiden sukupolvelle. Tutkimuslaitos Forrester on kartoittanut millenniaalien sukupolven vaikutusta B2B-myyntiin.

MILTÄ B2B-MYYJÄN MAAILMA NÄYTTÄÄ VUONNA 2017 katso tallenne

Kävimme tarkemmin Forresterin tutkimustuloksia läpi torstaina 20.4. klo 10-11 järjestämässämme webinaarissa, jossa haastattelemme tutkimuksen tehnyttä Forresterin tutkijaa Mary Sheata. Katso tallenne webinaarista täällä. 

Alla olevassa infografiikasta löytyy tiivistelmä millenniaalien sukupolven odotuksista B2B-myyjälle.

Millainen on milleniaali b2b-ostaja?

 

 

 

AUTHOR

Timo Sorri

Timo on presentaatiosuunnittelija sekä Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hyvät ja myyvät esitykset ovat hänen intohimonsa. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Nykyään hän auttaa asiakkaitaan - niin pieniä yrityksiä kuin globaaleita konserneja ja julkishallinnon toimijoita - tekemään ideoistaan myyvää, selkeää ja vakuuttavaa viestintää ja automatisoituja markkinointikampanjoita. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani. Twitter: Timo_Havain Linkedin: Timo Sorri Google+: Timo Sorri

All stories by: Timo Sorri

Leave a Reply

Your email address will not be published.