Tarinankertoja voittaa diilin

Takaisin

Julkaistu 21.12.2009

Suomalaisen kasvuyrityksen tunnistaa jo kaukaa. Sen konttorissa ahertaa ihmisiä, jotka keskittyvät niin intensiivisesti firman tarinan elämiseen, ettei kukaan huomaa kertoa tuota tarinaa muulle maailmalle.

Lupaavilla bisnesideoilla on paha taipumus kietoa tekijät pauloihinsa. Pian metsän puut, kävyt ja neulaset tuntuvat niin kiehtovilta, ettei itse metsällä tunnu olevan juurikaan väliä.

Sitten jostain tupsahtaa eteen se tilanne, jossa firman tarina pitäisi osata myydä muille. Visualisoida kokonaisuus ja kuvailla asiat hurmaavasti.

Yksityiskohtien suvereeni hallinta on voinut olla yrityksen menestyksen kivijalka, mutta nyt siitä tuleekin rasite. Presentaatioon ei synny muuta ideaa kuin kipata yleisön niskaan kuormallinen raakaa dataa.

Kaikki tulee varmasti kerrotuksi, mutta mitään ei kuulluksi. Yleisö halusi lasillisen vettä ja sai kaivonrakennusohjeet.

Tietotekniikan konsulttiyhtiö Capgeminin toimitusjohtaja Petteri Uljas on ilmeisesti nähnyt näitä presentaatiota tarpeekseen. Tietokone-lehden haastattelussa (12/09) hän toteaa:

Ongelma tässä maassa on, että esiintymis- ja viestintätaidot ovat usein hirveän heikkoja. Vaikka olisi kuinka hyvä tekniikka, mikäli sitä ei osaa esittää ja myydä, niin ei sitä kukaan osta. Tähän Suomessa pitäisi keskittyä.”

Uljas ehdottaa, että peruskoulun pakkoruotsin voisi korvata esiintymis- ja kommunikointitaitojen koulutuksella. Hänen mielestään siitä olisi tälle yhteiskunnalle paljon enemmän hyötyä.

Vuonna 2001 Microsoft arvioi, että maailmassa tehdään joka päivä 30 miljoonaa PowerPoint-avusteista presentaatiota. Esiintymis- ja kommunikointitaidot ovat kriittisen tärkeitä – etenkin kasvuyrityksissä.

Sillä, osaatko puhua ruotsia jonkin verran vai et lainkaan, ei ole juurikaan merkitystä menestyksellesi. Mutta huonosti vedetty presentaatio voi tappaa diilejäsi päivittäin.