Nopsat ajattelijat presentoivat liian nopsasti

150 150 Timo Sorri

Kirkkaan ajatuksen välittämiseen pätee sama sääntö, kuin hyvän vitsin kertomiseen: jos ajoitus on pielessä, juttu lipeää mielestä.

Presentoinnissa yleisin ajoitusongelmien lähde on kiire. Esittäjä yrittää sulloa annetun ajan sisään liian paljon asiaa.

Nopeat ajattelijat sortuvat tähän hyvin usein. Nopea ajattelija ei itse tajua puhuvansa nopeasti. Huomaamattaan hän esittää asiat pikakelauksella yleisölle.

Syy on tässä:

Esittäjän mieleen mahtuu vain yksi asia: se mitä hän puhuu.

Esityksen seuraajan mielessä tilanne on täysin toisenlainen. Siellä esitys saa vain hetkittäin sataprosenttisen huomion.

Siksi se, mikä on esiintyjälle hidasta, on yleisölle sopivaa. Yleisö ei ole tyhmää, sillä on vaan muutakin tekemistä esityksen seuraamisen ohessa.

Idealist Groupia nykyään luotsaava Saku Tuominen on kokenut ja innostava esiintyjä. Pääsin seuraamaan, miten hän lokakuussa esitti kutakuinkin saman presentaation kahdessa eri tilaisuudessa. Ensin Ravistettavaa – Omskakas -kirjan julkkareissa, sitten TEDx-seminaarissa Helsingissä.

Tuomisen esitys oli täynnä kiehtovia anekdooteja ja oivaltavia irtopointteja. Kirjajulkkariyleisön ne pitivät otteessaan ja saivat nauramaan äänekkäästi. Tedissä ne synnyttivät vain pientä hymähtelyä.

Miksi näin?

Siksi että Tedissä Tuominen esitti puolen tunnin asiat vartissa. Yleisö ei ehtinyt nappaamaan kiinni hyvistä ajatuksista.

Kotiin vietävä opetus Tuomisen esityksestä on tämä:

Kun on kiire, sinulla ei ole aikaa kiirehtiä.

Sovita aina esityksesi annettuun aikaan. Älä lisää tempoa, vaan vähennä asioita. Kill your darlings. Then kill some more.

Ei maailmassa nyt kuitenkaan niin älyttömästi ole asioita, jotka on ihan välttämätöntä kertoa.

AUTHOR

Timo Sorri

Timo Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hänen intohimonsa on saada markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimimaan tehokkaalla tavalla. Timo on nelinkertaisesti sertifioitu account based marketing -strategi, ohjannut ABM:iin liittyvää Pro gradu -työtä ja tuonut maailman johtavan Demandbasen ABM-ratkaisun Suomen ja pohjoismaiden markkinalle. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani.

All stories by: Timo Sorri