PowerPoint joka tuhosi koko markkinointikampanjan

150 150 Timo Sorri

Kuinkahan monen hienon markkinointikampanjan loppuhuipentumaksi on huomaamatta käsikirjoitettu kappale nimeltään ”Asiakastapaamisella vedetty sekava ja ponneton Powerpoint-presentaatio”?

Presentoimisesta on nopeasti tullut nykyajan tärkein ja vaikuttavin tapa kommunikoida liikemaailmassa. Start-up-yritys saa pääomasijoittajan taakseen, uusi tuote lanseerataan onnistuneesti tai oma ura lähtee liitoon laadukkaasti toteutetun ja hyvin vedetyn presentaation ansiosta.

Olitpa sitten toimitusjohtaja, myyjä tai asiantuntija, presentaatioissasi on usein erittäin korkeat panokset. Pörssikurssi, myyntitulot tai henkilöstön motivaatio heilahtaa suuntaan tai toiseen suorituksestasi riippuen.

Yritykset käyttävät huomattavia määriä rahaa mainontaan, markkinointiin ja suhdetoimintaan. Joskus ne toimivat sellaisenaan ja kauppa käy. Usein ne kuitenkin vain avaavat oven henkilökohtaiselle tapaamiselle, jossa kaupat tehdään sillä perusteella, osataanko asia presentoida hyvin.

Slide:ology kirjan kirjoittanut Nancy Duarte pitää presentaatioita ”brandäyksen viimesenä rintamana”, koska presentaatiolla on suuri huomioarvo ja ne sijaitsevat myyntiprosessin lopussa.

Kuinka moni miljoonan euron kamppis surkastuu juuri ennen ostopäätöstä asiakkaan edessä muutamaan kiireessä koostettuun Powerpoint-diaan?

Väitän, että jos presentaation suunnittelulle omistettaisiin edes murto-osa markkinointikampanjan suunnitteluajasta, kauppaa syntyisi huomattavasti enemmän.

AUTHOR

Timo Sorri

Timo Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hänen intohimonsa on saada markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimimaan tehokkaalla tavalla. Timo on nelinkertaisesti sertifioitu account based marketing -strategi, ohjannut ABM:iin liittyvää Pro gradu -työtä ja tuonut maailman johtavan Demandbasen ABM-ratkaisun Suomen ja pohjoismaiden markkinalle. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani.

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
Tarinankertoja voittaa diilin

Suomalaisen kasvuyrityksen tunnistaa jo kaukaa. Sen konttorissa ahertaa ihmisiä, jotka keskittyvät niin intensiivisesti firman tarinan elämiseen, ettei kukaan huomaa kertoa...

Close