Kuinka ohjaat kuulijasi haluamaasi johtopäätökseen

150 150 Timo Sorri

Faktat eivät siirrä vuoria, sen tekee usko.

Ihmiset eivät oikeasti halua tippaakaan lisää informaatiota. Sitä on maailmassa liikaa. He haluavat vain uskoa johonkin. Johonkin pörssianalyysiin, johonkin ruokavalioon, johonkin puolueeseen.

Uskon arvellaan usein tarttuvan ihmiseen Excelin soluista, PowerPointin siirtymä-animaatioista tai luettelomerkeistä.

Mutta kun ei tartu. Väestö on rokotettu niitä vastaan.

Usko tarvitsee kannattelijakseen tarinan, jotta se pysyisi hengissä. Tarinan, joka inspiroi, luo merkitystä ja antaa toivon siitä, että sinun esittämäsi ideat todellakin toteuttavat sen, mitä lupaat.

Kun kerrot merkityksellisen tarinan, ohjaat yleisöä hienovaraisesti päätymään samaan johtopäätökseen, johon sinä itse olet päätynyt. Ja mikä parasta – annat heille mahdollisuuden päättää itse, uskovatko he siihen mitä sanot.

Ihmiset arvostavat aina omia johtopäätöksiään enemmän kuin sinun johtopäätöksiäsi.

Kuulijat uskovat ainoastaan tarinaan, joka on jollain tavalla totta ja tuttua heille itselleen. Kun yleisö ottaa sinun tarinasi omaksi tarinakseen, olet onnistunut.

Parhaassa tapauksessa he alkavat itse kertoa tarinaa eteenpäin.

 

AUTHOR

Timo Sorri

Timo Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hänen intohimonsa on saada markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimimaan tehokkaalla tavalla. Timo on nelinkertaisesti sertifioitu account based marketing -strategi, ohjannut ABM:iin liittyvää Pro gradu -työtä ja tuonut maailman johtavan Demandbasen ABM-ratkaisun Suomen ja pohjoismaiden markkinalle. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani.

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
PowerPoint joka tuhosi koko markkinointikampanjan

Kuinkahan monen hienon markkinointikampanjan loppuhuipentumaksi on huomaamatta käsikirjoitettu kappale nimeltään ”Asiakastapaamisella vedetty sekava ja ponneton Powerpoint-presentaatio”? Presentoimisesta on nopeasti tullut...

Close