9 + 1 oppia visualisointiin

1024 576 Pauliina Ullner

Useimmat esitykset eivät palvele esittämäänsä asiaa sen ansaitsemalla tasolla. Tärkein viesti, joka halutaan välittää, jää helposti yleisölle epäselväksi, jos kerronnan keinot, ovat yksityiskohtaiset tekstit, pitkät listaukset ja laajat taulukot.

Tärkein asia ei nouse esityksestä selkeästi esiin ja kaiken lisäksi jo pelkkä esityksen ulkoasu voi tylsistyttää yleisön, vaikka itse aihe olisikin mielenkiintoinen. Ongelman näkee niin esittäjä kuin yleisö, ja seurauksena esityksistä halutaan visuaalisempia.

Visuaaliseksi mielletty esitys voi olla kivasti kuvin elävöitetty, mutta itse asiasisältö ei välttämättä käy yhtään sen helpommin selväksi, jolloin yleisö joutuu työskentelemään löytääkseen asian ytimen. Varsinkaan monimutkaisemmat konseptit tai datasetit eivät yleensä välity nopeasti ja helposti, ellei niitä olla tarkoituksella paloiteltu vaivattomasti nautittavaan muotoon. Herää tarve visualisoinnille.

Visualisoinnin punainen lanka

“Visualisoinnin tarkoitus on tuottaa ymmärrystä, ei kuvia.” – Ben Shneiderman

Visuaalinen esitys ei välttämättä tarkoita, että sen sisältö olisi visualisoitu. Kuvat ja kuvitukset itseisarvoina eivät ole visualisointia. Molemmat kuitenkin myös voivat olla visualisointia, jos ne auttavat viestittävän asian ymmärtämisessä. Visualisoinnin lisäksi – tai oleellisena osana sitä – esityksen suunnittelijan tulee rajata sisältöä rohkeasti ja tarjota yleisölle vertailukohtia, jotta oikea asia nousee huomion keskiöön.

Kokosimme alle 9 + 1 oppia visualisointiin kirjasta Tieto näkyväksi – Informaatiomuotoilun perusteet (kirjoittajat: J. Koponen, J. Hildén, T. Vapaasalo).
Tarkastele esitystäsi näiden muistutusten avulla ja visualisoi tärkein ideasi, jonka haluat menevän yleisösi tajuntaan eikä yli heidän hilseen!

 

Auta, älä kuormita, yleisöäsi

“Visuaalisessa muodossa esitettynä aineistosta paljastuu usein piirteitä, jotka jäisivät piiloon tekstissä tai taulukossa.”

“Tekstiä lukeva tai puhetta kuunteleva ihminen joutuu nojaamaan työmuistiinsa ja päässälaskuun pystyäkseen vertaamaan esitettyjä lukuja. Visualisoitua esitystä tarkastelevan ei tarvitse turvautua tällaisiin aivoja kuormittaviin toimenpiteisiin, sillä visuaalinen vertailu kuvan osien välillä tapahtuu lähes huomaamatta.”

 

Rajaa sisältöä ja anna vertailukohtia

“Grafiikka, joka kuvailee kaiken, ei kuvaile mitään.”

“Kartassa ei tärkeintä ole se, mitä tietoa otetaan mukaan, vaan se, mitä jätetään pois.”

“Yksittäinen numero ei kerro mitään. Sen merkitys ilmenee vasta, kun sitä vertaillaan muihin numeroihin.”

 

Kysy itseltäsi: Onko tämä visuaalinen vai visualisoitu?

“Näköhavaintoa suoraan jäljittelevä kuva, vaikkapa maisemamaalaus, ei ole visualisointi… Kuva muodostaa esityksen viestinnällisen pohjan, jota voidaan täydentää esimerkiksi selittävällä tekstillä.”

”Koristeet eivät koskaan saa taistella huomiosta varsinaisen sisällön kanssa.”


Keskity visualisoimaan monimutkaisimmat konseptit

“Asia, jonka voi sanoa yhdellä lauseella ei ansaitse tulla visualisoiduksi.”

“Taulukko on yleensä grafiikkaa parempi esitystapa kun aineistossa on alle 20 lukua.”

 

Plus yksi

“Valitse esitystapa, joka tuottaa mahdollisimman selkeän lopputuloksen.
Kaikki muut säännöt on tehty rikottaviksi.”

miten teet hyvän myyntiesityksen powerpointilla

AUTHOR

Pauliina Ullner

Pauliina on digialalla kokenut B2B-myynnin ja -markkinoinnin ammattilainen. Hän on kerännyt oppinsa suomalaisista ja kansainvälisistä startupeista ja pk-yrityksistä. Pauliina on palvelujen tuotteistamisen ja markkinoinnin tradenomi, joka opiskelee parhaillaan kansainvälisen liiketoiminnan maisteriksi. Pauliina innostuu hyvin ajatelluista tapahtumasarjoista, sisältöjen suunnittelemisesta ja tuottamisesta sekä hyvännäköisistä, vain oleelliset asiat sisältävistä, esityksistä. Pauliina katsoo asioita kokonaisvaltaisesti yksityiskohtia unohtamatta ja nauttii asiakkaiden palvelusta nauru herkässä. Vapaa-ajallaan Pauliina verkostoituu, mentoroi ja ahmii kirjallisuutta, joka valaisee ihmisen käyttäytymistä ja haastaa omaa ajattelua.

All stories by: Pauliina Ullner
Read previous post:
Google Ads konversio-optimointi
Google Ads: näin kirjoitat myyvän hakukonemainoksen

On kaksi tapaa tehdä Google Ads-mainontaa: väärä ja oikea. Eli tappiollinen tai tuloksellinen. Nämä molemmat onnistuu samoilla Googlen meille jakamilla...

Close