Yrityksen verkkonäkyvyys – mistä on kyse ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

1024 576 Meri-Tuuli Nevala

Millaista sisältöä yrityksestäsi löytyy verkosta? Onko yritykselläsi

  • kotisivut?
  • ylläpidättekö blogia tai muuta päivittyvää sisältöä?
  • onko teillä sosiaalisen median sovellukset aktiivisessa käytössä?
  • tai mainostatteko verkossa?

Jos vastasit kaikkiin kysymyksiin kyllä, on verkkonäkyvyytenne todennäköisesti hyvällä tolalla. Vielä, jos olette kiinnittäneet huomiota hakukonenäkyvyyteen optimoinnin keinoin, verkkonäkyvyytenne ei välttämättä kaipaa parantamista.

Jos kuitenkin vastasit kysymyksiin kieltävästi tai koet että verkkonäkyvyydessänne olisi parantamisen varaa, jatka lukemista!

 

Mikä ihmeen verkkonäkyvyys?

Verkkonäkyvyydellä tarkoitetaan yksinkertaisuudessaan sitä, miten yrityksesi näkyy erilaisten sisältöjen voimin verkossa ja sosiaalisen median palveluissa.

Mitä kattavampi yrityksesi verkkonäkyvyys on, sitä todennäköisempää on, että tarjoamistasi palveluista tai tuotteista kiinnostuneet ihmiset löytävät sinut verkosta.

Yksi konkreettinen paikka, missä yrityksesi voi potentiaalisille asiakkaille näkyä verkossa, on hakukoneiden hakutulokset. Eli kun asiakas lähtee hakemaan tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua esimerkiksi Googlesta, voi yrityksesi verkkosisällöt päätyä hänen silmiensä eteen. Mikäli yritykselläsi ei ole mitään sisältöjä verkossa, kuten verkkosivuja, ei potentiaalinen asiakas löydä tarjoamiasi palveluita tai tuotteita.

Yrityksen verkkonäkyvyyden kasvattaminen on investointi yrityksen menestykseen. Sen määrittäminen, mikä lähestymistapa sopii markkinointitarpeisiisi parhaiten, on yksi tärkeimmistä tehtävistä. Huonosti markkinoitu ja heikolla verkkonäkyvyydellä varustettu yritys voi toki menestyä onnen määrästä ja tuotteiden laadusta riippuen, mutta hyvällä näkyvyydellä ja myyntitoimenpiteillä varustetulla yrityksellä on aina paremmat mahdollisuudet.

Tieto on valtaa ja jos potentiaaliset asiakkaasi eivät ole tietoisia tuotteestasi, myyntisi hyvin todennäköisesti kärsii. Vahva verkkonäkyvyys on yksi tehokkaimmista tavoista välttää tämä.

Internet-markkinointi toimii oletuksella, että asiakkaat etsivät aktiivisesti yritystäsi ja sen tuotteita verkosta. Hyödyntämällä tätä tosiasiaa, yksi verkkonäkyvyyden keskeisimmistä toimenpiteistä on varmistaa, että yrityksesi näkyy kaikissa asiaankuuluvissa verkkokanavissa. Olipa kyse sosiaalisen median, hakukoneiden tai paikallisten verkkosivustojen kautta, verkkonäkyvyyteen panostaminen tekee yrityksesi näkyväksi potentiaalisille asiakkaillesi verkossa.

Ja mikä parasta, tämä tapahtuu, kun asiakas etsii sinua, ei toisinpäin.

 

Kuinka parantaa yrityksen verkkonäkyvyyttä?

Yrityksen verkkonäkyvyyden lisäämiseksi on olemassa useita erilaisia tapoja, ja se, mistä sinun kannattaa aloittaa, riippuu ihan siitä, missä tilassa näkyvyytenne on nyt.

Jos yrityksellänne ei ole minkäänlaista jalanjälkeä verkossa, kannattaa verkkonäkyvyyden lisääminen aloittaa yrityksen verkkosivuista.

Muita tapoja ja kanavia lisätä verkkonäkyvyyttä on sisältömarkkinointi ja erilaisten sisältöjen luominen eri kanaviin, sosiaalisen median hyödyntäminen, internet-mainonta sekä sisällön näkyvyyden varmistaminen hakukoneissa hakukoneoptimoinnin keinoin.

 

Verkkosivut ja niiden käyttäjäystävällisyys

Yrityksesi verkkosivusto on verkkonäkyvyytesi perusta ja kivijalka. Ne toimivat ikäänkuin yrityksesi liiketilana verkossa, vaikka et suoraan verkosta tilattavia tuotteita kauppaisikaan.

Verkkosivustosi edustaa yritystäsi verkossa ja esittelee tarjoamiasi palveluita, tuotteita ja ratkaisuja. Se, kuinka laajasti kuvaat tarjontaasi, riippuu siitä, millaisia tuotteita tarjoat. Jos myyt esimerkiksi toimistotarvikkeita, suosittelisin, että sivustollasi olisi myös mahdollisuus ostaa näitä tuotteita. Eli verkkokauppa. Jos taas myyt esimerkiksi suuria ja jokaisen asiakkaan tarpeen kustomoituja liiketoiminnan kehitysrakaisuja, ei verkkokauppa ole se paras ratkaisu.

Verkkosivua rakentaessa tai kehittäessä on hyvä pyrkiä huomioimaan potentiaalinen asiakas, ja pyrkiä vastaamaan hänen tarpeeseensa. Yrityksesi verkkosivulla voit toki esitellä esimerkiksi yrityksesi historiaa ja arvoja, mutta sen ei kannata olla sivustosi pääviesti. Pyri miettimään, mihin ongelmaan tai tarpeeseen tarjoamasi palvelut ja tuotteet vastaavat ja rakentamaan sivustosi sisältö tämän pohjalta.

Verkkosivustoasi arvoidessasi, suosittelen huomioon sivuston käyttäjäystävällisyyden. Jos verkkosivustosi on vaikea navigoida, sisältö vaikeasti ymmärrettävää tai se latautuu hitaasti, menetät nopeasti potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen. Sivustosi helppokäyttöisyys sekä tietokoneella että mobiililaitteilla on tärkeää käyttäjäystävällisyyden kannalta.

Jos myy tuotteita suoraan verkkosivustollasi, käytettävyys on vielä paljon tärkeämpää. Jos asiakkaat eivät ymmärrä selkeästi ja välittömästi, miten ostaa jotain, he usein etsivät kyseistä tuotetta muualta.

Kysy itseltäsi:

  • Onko sivustosi mobiiliystävällinen?
  • Onko verkkosivustosi toimiva kaikissa tärkeissä selaimissa?
  • Onko sivusto visuaalisesti houkutteleva ja ammattitaitoinen?
  • Onko tarjoamasi tuotteet tai palvelut esitelty selkeästi sivustolla?
  • Onko sinuun helppo ottaa yhteyttä tai ostaa sinulta?
  • Latautuuko sivusto nopeasti?

Ilman tehokasta ja intuitiivista verkkosivustoa tulokset vähenevät todennäköisesti. Verkkosivuston näkyvyyden lisääminen on kovaa työtä ja vie aikaa – maksimoi ponnistelut varmistamalla, että sivustosi on käyttökelpoinen.

Sisältömarkkinointi

Termille ’sisältömarkkinointi’ löytyy varmaan yhtä monta selitystä, kuin on tekijääkin. Käytännössä sisältömarkkinointi on asiakaslähtöinen ajattelutapa erilaisten sisältöjen tuottamiseen ja julkaisemiseen.

Sisältömarkkinoinnissa on kyse siitä, että yleisölle tarjotaan käyttökelpoista ja arvoa tuottavaa sisältöä samalla kun edistetään brändin ja sen tuotteiden tunnettuutta. Tämä käyttökelpoinen ja arvoa tuottava sisältö voi olla esimerkiksi blogikirjoituksia, infografiikoita, esityksiä, videoita tai oppaita. Sisältömarkkinointi ei siis ole sama asia kuin blogin kirjoittaminen, vaikka moni näin saattaakin ajatella.

Se, millaista sisältöä sinun kannattaa luoda ja julkaista, riippuu toimialastasi ja tarjoamastasi palveluista tai tuotteista.

Sisältömarkkinointi ja erilaiset verkossa julkaissut sisällöt vaikuttavat verkkonäkyvyyteesi suuresti. Vielä, kun otat huomioon hakukoneet ja pyrit optimoimaan sisältösi hakukoneita ajatellen, nousevat sisältösi hakutuloksiin, kun potentiaaliset asiakkaasi hakevat hakukoneista tietoa sisältöihisi liittyvillä hakutermeillä.

Periaatteessa, mitä enemmän sinulla on sisältöjä, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on näkyä potentiaalisille asiakkaillesi verkossa. Muista kuitenkin, että luotujen sisältöjen tulee olla oleellisia yrityksesi kannalta, eli jos myyt jauhemaalauslinjastoja, ei blogikirjoitus eri omenalajikkeiden vertailusta todennäköisesti tuo sinulle lisää asiakkaita.

Kurkkaa täältä, millainen on (teknisesti) hyvä blogikirjoitus.

 

Hakukoneoptimointi

Jos haluat, että yrityksesi verkkosivut ja verkkosisällöt näkyvät Googlessa ja muiden hakukoneiden hakutulossivuilla, hakukoneoptimointi voi auttaa.

Moz määrittelee hakukoneoptimoinnin käytännöiksi, jolla pyritään lisäämään liikenteen määrää ja laatua verkkosivustollesi hakukoneiden orgaanisten hakutulosten kautta. Orgaanisilla hakutuloksilla tarkoitetaan hakukoneiden algoritmien määrittämiä hakutuloksia, joihin ei voi vaikuttaa rahallisesti.

Hakukoneoptimointi on yksi parhaista tavoista lisätä yrityksen näkyvyyttä verkossa. Sivut, jotka näkyvät korkeammalla hakutuloksissa, saavat enemmän liikennettä kuin heikomman sijoituksen saavat sivut. Tutkimusten perusteella on huomattu, että käyttäjät harvemmin päätyvät ensimmäistä hakutulossivua pidemmälle, joten sivusi ja tuotteesi saaminen tälle ensimmäiselle sivulle, voi olla erittäin tärkeää yrityksesi myyntisi kannalta.

Lue täältä lisää hakukoneoptimoinnista.

Sosiaalinen media

Tilastokeskuksen raportin mukaan vuonna 2016 56% suomalaisista on seurannut jotain yhteisöpalvelua viimeisen kolmen kuukauden aikana. Samaisen Tilastokeskuksen raportin mukaan 32% työssä olevista on käyttänyt sosiaalista mediaa työhön, ammattiin tai liiketoimintaan liittyen. Sosiaalinen media ei siis ole kuollut, vaikka joskus tällaisestakin on kuullut puhuttavan, vaan se jatkaa laajentumistaan työelämään kovaa vauhtia. Koska sosiaalisen median käyttö on yleistä, olisi tyhmää jättää huomiotta näkyvyys, joka on mahdollista sosiaalisen median markkinoinnin avulla.

MTV:n 2015 vuoden raportin mukaan suomessa suosituimmat sosiaalisen median palvelut vuonna 15 -55 vuotiaiden keskuudessa ovat Youtube, Facebook, WhatsApp, Instagram, Twitter ja LinkedIn. Näistä Youtube, Facebook ja WhatsApp ovat selkeästi suosituimpia koko ikäjakauman keskuudessa, kun taas esimerkiksi Instagram on selkeästi suositumpi nuorten keskuudessa.

Se, mitä sosiaalisen median palveluita yrityksesi tulisi käyttää, riippuu taas yrityksesi toimialasta ja tuotteista, palveluista sekä kohderyhmästäsi ja sen ikäjakaumasta. Oli kohderyhmäsi ja valitsemasi kanavat mitkä tahansa, sosiaalisen median markkinoinnissa yksi tärkeimmistä työkaluista on myöskin se laadukas sisältö.

Päästäksesi liikkeelle sosiaalisen median kanssa, kurkkaa vaikka tämä Viestintä-Pirittan sosiaalisen median strategian ABC.

 

Online-mainonta

Verkkonäkyvyyttä voi nostaa myös online-mainonnan avulla. Online-mainontaan on useita vaihtoehtoja, ja sitä voi toteuttaa muun muassa hakukoneissa ja hakuverkostoissa, mainosverkostoissa ja sosiaalisessa mediassa.

Toisin kuin muut tässä esittelemäni toimenpiteet, online-mainonta on maksullista. Tietenkin myös muut toimenpiteet kustantavat vähintään työtunneissa, mutta online-mainontaan tarvitaan työtuntien lisäksi myös mainosbudjetti, eli määritys siitä, kuinka paljon maksetaan itse mainosten näyttämisestä.

Se, kuinka suuri tuon mainosbudjetin tulee olla, riippuu siitä missä mainostat, kuinka usein ja kuinka suuren osan työstä teet itse. Kuten kaikkia muitakin tässä esittelemiäni toimenpiteitä, myös online-mainontaa on mahdollista ostaa ulkoisena palveluna.

 

Nosta yrityksesi näkyvyyttä verkossa

Jos yrityksesi verkkonäkyvyys on nollissa tällähetkellä tai muuten huonolla tolalle, voit aloittaa miettimällä seuraavia toimenpiteitä:

  1. Rakenna käyttäjäystävälliset verkkosivut. Mikäli yritykseltäsi löytyy jo verkosivut, tarkasta ne käyttäjän näkökulmasta.
  2. Mieti millaiset sisällöt tuottaisivat arvoa yrityksesi potentiaalisille asiakkaille.
  3. Tutustu hakukoneoptimointiin ja mieti, millaisten hakutermien yhteydessä yrityksesi sisältöjen pitäisi nousta hakukoneissa.
  4. Mieti, mitkä sosiaalisen median kanavat sopisivat yrityksellenne
  5. Harkitse online-mainontaa ja määritä sille budjetti
AUTHOR

Meri-Tuuli Nevala

Meri-Tuuli on Havainin inbound strategist ja digitaalisen median osaaja. Koulutukseltaan hän on FM Informaatiotutimuksen ja interaktiivisen median alalta. Meri-Tuulin intohimona on käytettävyys, hakukoneoptimointi ja analytiikka sekä erilaiset tekniset ratkaisut ja integraatiot. Käyttäjä- ja teknologiaorientituneella otteellaan Meri-Tuuli tuottaa toimivia ja tehokkaita sisältöjä ja ratkaisuja asiakkaiden markkinointikampanjoihin. Twitter: MeriTuuliNevala LinkedIn: Meri-Tuuli Nevala

All stories by: Meri-Tuuli Nevala

Leave a Reply

Your email address will not be published.