Taulukot luettaviksi PowerPointissa

1024 535 Timo Sorri

Joskus saatat olla tilanteessa, jossa datan esittämiseksi vaaditaan tekstimuotoinen taulukko esitysmateriaaliin. Tällainen tilanne osuu yleensä eteen silloin, kun vaihtoehtoja pitää verrata usean muuttujan suhteen. Tässä pari ideaa taulukoiden käyttöön PowerPointissa.

Perusohjeita luettavuuden parantamiseen

Tämä animoitu kuva antaa erittäin hyvän yleisohjeistuksen taulukoiden luettavuuden parantamiseen:

  1. Poista rivien väritys
  2. Poista solujen ja taulukon ulkoreunan rajat
  3. Poista lihavoinnit
  4. Tasaa tekstimuotoiset solut vasemmalle ja numeromuotoiset oikealle
  5. Tasaa sarakkeiden otsikot datan kanssa
  6. Aseta sarakkeiden leveys datan mukaan
  7. Pyöristä numerot helposti luettavaan pituuteen (0-2 desimaalia)
  8. Poista toistuva data esim. kategorianimi
  9. Lisää tyhjä rivi niputtaaksesi saman kategorian datat yhteen
  10. Korosta taulukosta mielenkiintoinen data

 

Idea vaihtoehtojen vertailuun

Joskus voit haluta itse nostaa esiin omasta mielestäsi parhaan vaihtoehdon taulukkomuotoisesta tiedosta. Tällainen tilanne voi osua eteen esimerkiksi silloin, kun olet tekemässä kartoitusta yrityksellesi parhaiten soveltuvasta järjestelmätoimittajasta tai esittelet asiakkaalle oman tuotteesi tai palvelusi eri versioita.

Tämä webpalveluiden hintalistoissa yleinen kolmen vaihtoehdon vertailu on hyvä konsepti myös PowePoint-esityksiin.

Näin korostat parhaan vaihtoehdon taulukkomuotoisesta vertailusta

Korosta paras vaihtoehto nostamalla se hienovaraisesti muiden vaihtoehtojen yläpuolelle. (Lähde: Slideshare.net)

 

Esimerkiksi ylläolevan kaltaisen efektin saat aikaiseksi seuraavasti:

  1. Poista taulukosta täyttö ja ulkorajat
  2. Lisää rajat otsikkorivin alapuolelle ja datarivien väliin
  3. Lisää raja kategoriasarakkeen oikealle puolelle
  4. Piirrä valkoinen pyöristetty neliö varjostuksella ja tee siitä keskimmäisen sarakkeen kokoinen
  5. Vie taulukon taakse keskimmäisen sarakkeen kohdalle
AUTHOR

Timo Sorri

Timo Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hänen intohimonsa on saada markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimimaan tehokkaalla tavalla. Timo on nelinkertaisesti sertifioitu account based marketing -strategi, ohjannut ABM:iin liittyvää Pro gradu -työtä ja tuonut maailman johtavan Demandbasen ABM-ratkaisun Suomen ja pohjoismaiden markkinalle. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani.

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
PowerPoint ipadissa
PowerPoint iPadissa – ensivaikutelmat

Microsoft julkisti viime torstaina tuovansa Office-ohjelmat iPad-käyttäjien saataville. Tuntuu ihan siltä kuin neljäksi vuodeksi lasipurkkiin säilötty maalaisjärki olisi vihdoin päästetty...

Close