Office ja iPad yhteen – viimeinkin

640 500 Timo Sorri

(Järkiavioliitto toteutumassa. Kuva: Theverge.com)

 

Kahden jättiläisen järkiavioliitto on vihdoin toteutumassa. Tablet-tietokoneisiin erikoistuneen sivuston, Tabtimesin, mukaan Microsoft julkistaa torstaina virallisesti iPadiin suunnitellun version Office-ohjelmistopaketistaan. Strategisesta näkökulmasta tämä liike voidaan tulkita kolmella tavalla:

  1. Nopeana keinona laajentaa Microsoftin kautta aikojen kannattavimman tuotteen potentiaalista ostajakuntaa
  2. Asemien varmistamisena uudessa tilanteessa, jossa mobiililaitteiden myynti ja käyttö ohittaa kannettavat ja pöytäkoneet. Microsoft haluaa pitää huolen, että Officen käyttöön tottuneilla on jatkossakin syy pitäytyä tutuissa työkaluissa yrityskäytössä.
  3. Laajempana strategisena suunnanmuutoksena, jossa Windows-käyttöjärjestelmän rooli on pienenemässä yhdeksi tuotteeksi muiden joukossa. Windowsille ei ole tarvetta antaa erityisasemaa Officen suhteen.

 

Uskoisin kaikkien kolmen tekijän ajavan tätä muutosta.

Joka tapauksessa uutinen on positiivinen tablet-tietokoneiden yrityskäyttäjien näkökulmasta. Yrityksissä tablet-tietokoneiden käyttö on alkanut tyypillisesti johdosta ja myynnistä, joilla presentaatioiden pitäminen on keskeinen osa työtä. Heille iPadin ja Officen asumusero on aiemmin tarkoittanut erilaisten kiertoteiden kehittelemistä PowerPointin puutteen korvaamiseksi.

Muun muassa Slideshark, yksi suosituimmista iPadin liiketoimintasovelluksista, on kehitetty puhtaasti PowerPointilla laadittujen esitysten hyödyntämiseksi iPadilla. Monelle käyttäjälle Slidesharkin käyttö saattaa kuitenkin aiheuttaa liian monipolvisen prosessin sinänsä yksinkertaisen tarpeen  tyydyttämiseksi.

Officen tulon myötä nämä mutkat suoristuvat. Jos Apple saa vielä iPadien keskitetyn hallinnan yritysten tietohallintoja tyydyttävälle tasolle, iPadien hyödyntäminen yrityskäytössä tulee entistä yleisemmäksi ja sitä myöden myös sen hyödyntäminen presentaatiotyökaluna.

Tästä aiheesta pitänee kirjoittaa lyhyt ohjekirja tässä kevään aikana.

AUTHOR

Timo Sorri

Timo Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hänen intohimonsa on saada markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimimaan tehokkaalla tavalla. Timo on nelinkertaisesti sertifioitu account based marketing -strategi, ohjannut ABM:iin liittyvää Pro gradu -työtä ja tuonut maailman johtavan Demandbasen ABM-ratkaisun Suomen ja pohjoismaiden markkinalle. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani.

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
Miten Zlatan Ibrahimovic nuolemassa vessanpönttöä liittyy parempiin presentaatiohin?

Miksi viiniasiantuntija harhautuu kuvailemaan valkoviiniä punaviinitermein, kun joukkoon on lisätty hieman elintarvikeväriä? Miksi muistamisen maailmanmestari Jonas von Essen miettii Zlatan...

Close