”Mitä silmät ei nää, sitä ei voi ymmärtää” – testissä Viomba silmänliiketeknologia

1024 728 Timo Sorri

”Mitä silmät ei nää, sen sydän ymmärtää”, laulaa Juha Tapio. Valitettavasti tämä ei päde presentaatioihin. Bisnesesityksissä yleisö ymmärtää tasan niin paljon kuin esiintyjä jaksaa nähdä vaivaa esityksensä käyttäjäystävällisyyden eteen.

Tutustuin kesällä Viomba-nimisen yrityksen perustajaan Shahram Eivaziin. Viomba kehittää teknologiaa ja palvelua, jolla esimerkiksi websivujen käytettävyyttä voi testata ennen niiden julkaisua. Viomballa on valmiina testiyleisökanta, jolle se lähettää sivun testiin. Testihenkilöt käyttävät Viomban silmänliikkeen tallentavaa laitetta katsellessaan sivua.

Testiyleisön tulosten yhdistelmänä saadaan lämpökartta, joka kertoo miten käyttäjä tutustuu sivuun.

Viomba eye-tracking technology

Viomban ratkaisun ainutlaatuisuus piilee siinä, että yrityksen websivun, laskeutumissivun tai mainoksen käytettävyydestä saa tietoa jo etukäteen. Nykyratkaisuilla tämä tieto saadaan yleensä vasta analytiikan kautta, kun sivu tai mainos on ollut jo käytössä jonkin aikaa.

Myös presentaatiot voisivat hyötyä Viombasta

Annoin Viomballe testiin kesäkuussa Mary Meekerin Internet Trends -raportista poimimani muutamat esitysdiat, joille tein ”makeoverin”.

Viomban testit kertovat sen, että myös presentaatiografiikassa designilla ja käytettävyydellä on todella merkitystä.

Allaolevista diaesityksistä näkee miten pienet muutokset asetteluihin ja korostuksiin muuttavat lämpökartat hajanaisista sinisistä pisteistä laajoiksi punaisiksi alueiksi. Tämä tarkoittaa, että testiyleisön silmä on käynyt juuri siellä minne se on haluttukin osuvan.

Esimerkki 1 – graafiesitys


 

Esimerkki 2 – taulukkoesitys

 

 

Missä käyttöyhteyksissä Viombaa voisi käyttää?

Silmänliiketeknologian hyödyntäminen on mielenkiintoinen ajatus erityisen sellaisten esitysten yhteydessä, joiden pitää toimia jokseenkin omillaan, mutta samalla pitää varmistaa tiedon perille meneminen tai jonkun toiminnon aikaansaaminen. Tällaisia tapauksia voisivat olla esimerkiksi

  • Myyntikampanjan esitys, jossa halutaan varmistaa että asiakas klikkaa linkkiä kampanjasivulle esim sähköpostiin upotetusta tai liitetystä esityksestä
  • Slideshare-esitys, jossa halutaan varmistaa, että katsoja tekee halutun toiminnon esim. jakaa esityksen sosiaalisessa mediassa, lataa e-kirjan tai käy tutustumassa yritykseen tarkemmin
  • Tärkeä yrityksen sisäinen tiedonanto – esim. prosessin tai politiikan muutos

 

Tuleeko sinulle mieleen muita esityskonteksteja, joissa tällaista teknologiaa voisi hyödyntää? Miksi se olisi siinä kontekstissa tärkeää?

Kommentoi alla tai Twitterissä (@sorsiusmaximus tai @havain_fi)

AUTHOR

Timo Sorri

Timo on presentaatiosuunnittelija sekä Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hyvät ja myyvät esitykset ovat hänen intohimonsa. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Nykyään hän auttaa asiakkaitaan - niin pieniä yrityksiä kuin globaaleita konserneja ja julkishallinnon toimijoita - tekemään ideoistaan myyvää, selkeää ja vakuuttavaa viestintää ja automatisoituja markkinointikampanjoita. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani. Twitter: Timo_Havain Linkedin: Timo Sorri Google+: Timo Sorri

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
Havain ja Seedi kimppaan
Kesälomilla tapahtunutta: Havain kimppaan Seedin kanssa

Havain Oy ja Ratkaisutoimisto Seedi löivät kesän aikana hynttyyt yhteen, kun Seedi osti Havainista 40 % juhannusaattona 19.6.2015 toteutetulla kaupalla....

Close