Mikä on sinun presentaatiosi kuvatviitti?

Takaisin

Julkaistu 21.08.2014

Presentaation kuvatviitti
(Kuva: Shutterstock.com)

 

Allaoleva infograafi jäi omasta Twitter-virrastani mieleen viime viikolta. Erityisesti kuvien vaikutus mainostajien tviittien keräämään kiinnostukseen.

Kuvan lisääminen tviittiin nelinkertaisti huomioarvon

Kuvan lisääminen tviittiin nelinkertaisti huomioarvon(1 + 306% * 1 = 4,06, ihan vain selventääkseni omaa tulkintaani tutkimustuloksesta:). Ytimekäs, eli lyhyt otsikko, lisäsi huomioarvoa jopa 70%.

Photo 18.8.2014 20.06.46

Tutkimuksen kohteena on ollut erityisesti Twitter. Uskoisin, että Twitterin uutisvirta simuloi kuitenkin aika hyvin sitä jatkuvan tiedon virtaa, jossa elämme tänä päivänä. Sähköpostiin kilahtelee viestejä asiakkailta tai sermin takana istuvilta kollegoilta, nettiselain puskee uutisvirtaa, välillä puhelin soi, kollega käy kääntymässä pöydän kulmalla. Ei ihme, että monesti nykyihmisen keskittymiskyky ja kärsivällisyys lähentelee kärpästä.

Muutamia ajatuksia, joita itselläni nousi tämän pohjalta. Presentaatioissa ensivaikutus syntyy esityksen kansidian perusteella,  miksi niin usein esiintyjät jättävät tämän ”kuvatviittinsä” hyödyntämättä?

Laiskana seminaariesityksiin valitaan sama kansidia on kuin kaikkiin muihinkin yrityksen sisäiin ja ulkoisiin esityksiin eli logo, triviaali kuva, esityksen  otsikko ja esiintyjän nimi. Sisäissä strategiaan tai muutoksiin liittyvissä esityksissä sama juttu, korkeintaan uusi esitysdiapohja saattaa joskus kieliä siitä, että nyt on kyseessä jotain uutta tai erilaista.

Mieti ensi kerralla oman esityksesi kuvatviittiä. Miten herätät mielenkiinnon ensisilmäyksellä? Mikä kuva veisi ajatukset tehokkaimmin esityksen teemaan tai herättäisi mielenkiinnon? Mikä otsikko kutkuttaisi niin paljon, että et malttaisi itse odottaa siitä kertomista?

Annan sinulle ensi viikolla vinkin rautaisesta yhdistelmästä, jolla voit luoda massasta erottuvia esityksen ”kuvatviittejä” helposti ja ilman erityisiä designertaitoja.