iPad ja presentaatiot – Showpad on mobiilin myyntimiehen lyömätön työkalu

Takaisin

Julkaistu 17.10.2013

iPadin ja (yleisesti tablet-tietokoneiden) edut erityisesti myyntikäytössä on siinä, että se  kulkee helposti mukana ja  se on välittömästi käytössä – ei käynnistymisen aiheuttamia hidasteluita tai kömpelöitä johtojen virittämisiä. Ennen kaikkea se mahdollistaa luontevan ihmisten välisen vuorovaikutuksen – siinä missä kannettavan tietokoneen ja projektorin yhdistelmä johtaa usein siihen, että myyjä ja asiakas istuvat eri puolilla pöytää tuijottaen valkokankaalle, tablet-tietokone mahdollistaa keskustelun samalla puolen pöytää vierekkäin, säilyttäen jatkuvan katsekontaktin keskustelukumppanissa. Kuullostavat sinänsä pieniltä asioilta, mutta tällaisilla pienillä kehonkielen muutoksilla on valtava merkitys ihmisten kohdatessa toisensa.

228731037_640

Showpad on iPadille suunniteltu mobiilin myynnin sovellus. Myyjän näkökulmasta se on työpöytä, josta myyjä tietää löytävänsä aina tuoreimman myyntimateriaalinsa. Markkinoinnin tai myynnin tuen näkökulmasta se on kanava toimittaa myyntimateriaalit keskitetysti mobiileille myyjille ja myyntitiimeille. Mikä tahansa organisaatio, jonka myyjät liikkuvat kentällä asiakkaidensa luona on potentiaalinen hyötyjä Showpadista.

 

1. Myyntimateriaalin keskitetty hallinnointi ja jakelu myyntirajapintaan

Showpadin taustajärjestelmä on paikka, jossa markkinointi tai myynnin tuki voi keskitetysti ylläpitää myyntimateriaaleja, jotka voivat olla esim. presentaatioita, esitteitä, videoita, kuvia tai linkkejä websivulle. Taustajärjestelmässä voi luoda myös myyntitiimi- tai tuotekohtaisia sisältöprofiileja – tällöin tietystä toimialasta tai tuotteesta vastaava myyjä saa suoraan iPad-sovellukseensa juuri hänelle oleelliset myyntimateriaalit. Myyntimateriaalien päivittäminen esimerkiksi sadalle myyjälle onnistuu muutamalla napin painalluksella. Myyjä saa kentällä viestin iPadiinsa, päivittää Showpadinsa ja hänellä on tuorein materiaali Showpad-työpöydällään myös offline-käytössä.

2. Presentoiminen ja asiakaskohtainen katalogi

photo
Myyjän Showpad-työpöydällä näkyy tuorein myyntimateriaali.

Myyjä voi Showpad-presentaatiossaan hyödyntää PowerPoint-presentaatiota, sähköisiä esitteitä, videoita ja kuvia. Dokumentteihin voi tehdä myös asiakaskohtaisia merkintöjä kuten alleviivauksia tai ympyröintejä, joilla voi nostaa materiaaleista esiin asiakkaan näkökulmasta mielenkiintoiset asiat. Myyntitapaamisen aikana läpikäydyt materiaalit ja niihin tehdyt merkinnät voi koostaa asiakaskohtaiseen katalogiin, jonka voi heti tapaamisen päätteeksi lähettää asiakkaalle. Dokumentit lähtevät asiakkaalle katalogiin upotettuina latauslinkkeinä, joten videot tai kuvat eivät tuki asiakkaan sähköpostia.

3. Seuranta ja analytiikka

Tieto asiakkaalle lähetetystä katalogista tallentuu Showpadin historiatietoon. Asiakkaasta voi myös luoda kontaktin organisaation käyttämän CRM:n perustiedoilla varustettuna. Sekä jakamishistoria että kontaktit tallentuvat taustajärjestelmään myyjän Showpadin ollessa yhteydessä verkkoon. Näiden tietojen avulla markkinointi ja myynti saa jalostetumpaa tietoa jatkokontaktointia varten. Taustajärjestelmä tarjoaa myös analytiikkatietoa myyntimateriaalien käytöstä – mitä on jaettu ja kuinka monta kertaa, mikä toimii mikä ei.

Itse olen käyttänyt Showpadia kolmen kuukauden ajan ja se on toistaiseksi ollut lyömätön työkalu. Erityisesti organisaatioissa, joissa myyjät ovat liikkuvaisia ja myyntirajapinnassa hyödynnettävän materiaali on oltava yhtenäistä ja ajantasaista, hyödyt voivat olla merkittäviä.

Jos haluat tarkemman esittelyn ja käyttökokemuksia Showpadista, voit tilata puolen tunnin tietoiskun tästä.