Hakukoneoptimointi nostaa yrityksesi verkkosivut tiedon hautausmaalta Googlen etusivulle

1024 576 Meri-Tuuli Nevala

Vuonna 2014 Google Suomen maajohtaja kertoi suomalaisten tekevän päivittäin 30 miljoonaa hakua. Mieti omaa käyttäytymistäsi päivän aikana: sinulle tulee mikä tahansa tarve – haluat tilata pizzan, haluat varata lennon, haluat neuvontaa kameraylinopeussakon kohtuullistamiseen, tarvitset salaojaputkien kuvauksen – otat luultavasti käteesi puhelimen tai tietokoneen ja kirjoitat haun.

Yksi asia on selvää  – yleisin paikka, mistä ihmiset aloittavat palveluiden tai tuotteiden etsimisen on Google tai heidän omat verkostonsa ja kontaktinsa. Kaikkien tuotteiden ja palveluiden.

Potentiaalisten asiakkaiden verkostoihin et juurikaan pysty itse vaikuttamaan, mutta yrityksesi löytymiseen Googlesta voit.

Kun potentiaalinen asiakkaasi etsii tietoa johonkin ongelmaan tai tarpeeseen Googlesta, hän syöttää ongelmaansa tai tarvettaan vastaavat avainsanat hakukoneeseen. Tällöin asiakas toivoo löytävänsä vastauksen ongelmaansa. Vastaus voi olla joko hänen tarvettaan vastaava palvelu tai tuote tai suora vastaus vallalla olevaan ongelmaan.

Ja täällä tuotteesi tai palvelusi tulisi näkyä, vastauksena käyttäjän ongelmaan. Sama toisin päin – tuotteesi tai palvelusi ei löydy Googlesta vastauksen johonkin ongelmaan, sitä ei ole olemassa.

Hakukoneoptimointi on vastaus siihen miten voit nostaa yrityksesi verkkosivut tiedon hautausmaalta (Googlessa) olevien kirjoihin.

 

Lataa kätevä tarkastuslista ”Blogin hakukoneoptimointi – Seitsemän vinkkiä, joiden avulla nouset esiin Googlen haussa

Googlen hakutulokset (Search Engine Results Page, SERP)

Tämä on myyntiesityksesi ensimmäinen vaihe. Googlen hakutulossivua voit ajatella kuin internetin näyteikkunana yrityksellesi.

Googlen hakutulokset, englanniksi Search Engine Results Page tai SERP, on sivu, joka listaa käyttäjän syöttämään hakukyselyyn vastaavat sivut. Hakutulokset jakautuvat kahteen ryhmään: hakukonemainontaan ja orgaanisiin hakutuloksiin. Hakukonemainonta on maksullista mainontaa, jolloin ostat yrityksellesi näkymätilaa Googlessa, kun taas orgaaniset haut ovat luonnollisia hakutuloksia, joiden järjestyksen Googlen algoritmit määrittävät.

Hakukoneoptimointi Google SERP

Ensimmäiselle sivulle sijoittuminen Googlen hakutuloksissa on tärkeää. Suurin osa hauista päättyy ensimmäiselle hakutulossivulle, kun käyttäjä joko löytää kaipaamansa vastauksensa ensimmäiseltä sivulta tai toteaa etteivät ensimmäisen sivun tulokset vastaa hänen tarvettaan. Tällöin hän usein olettaa oman hakulausekkeensa olevan aiheeseen liittymätön, ja tekee uuden haun uudella hakulausekkeella.

Yrityksesi tulisi siis näkyä hakutulosten ensimmäisellä sivulla, ja vielä parempi jos pääset ensimmäisen viiden hakutuloksen joukkoon. Search Engine Watch uutisoi Advanced Web Rankingin tutkimuksesta, joka paljastaa, että nämä viisi ensimmäistä hakutulosta saavat jopa 67,60% eli kaksi kolmasosaa kaikista klikkauksista.

 

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on joukko maksuttomia toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivusto pyritään tekemään hakukoneille ja käyttäjille mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi.

Sen tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman korkea sijoitus Googlen hakutuloksissa valituilla avainsanoilla ja hakulausekkeilla.

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen:

1. Sivun sisäinen hakukoneoptimointi

Sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivun sisällön optimointia tietyille avainsanoille. Nykypäivänä sivun sisäinen hakukoneoptimointi ei kuitenkaan tarkoita vain avainsanojen sisällyttämistä sivulle ja avainsanalistojen luomista Googlen robotit mielessä pyörien, vaan sivun sisällössä tulee ensisijaisesti ottaa huomioon käyttäjät ja käytettävyys. Sivun sisällön tulee olla käyttäjälle hyödyllistä ja mielenkiintoista, mutta sen tulee kuitenkin sisältää niitä avainsanoja, joilla sivu halutaan nousevan hakukoneiden hakutuloksiin.

2. Sivun ulkoinen hakukoneoptimointi

Sivun ulkoisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivulle osoittavien linkkien hankkimista, eli pyritään nostamaan sivun “auktoriteettia” saamalla muut sivut linkittämään sivulle.

3. Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi keskittyy sivun teknisen toteutuksen suunnitteluun ja toteutukseen niin, että hakukoneiden robottien on mahdollisimman helppo ymmärtää sivun sisältö ja järjestää sen sisältö hakukoneen tietokantaan.

Tässä kirjoituksessa keskityn sivun sisäiseen hakukoneoptimointiin.

 

Voiko hyvän sijoituksen taata tukulla rahaa?

Orgaanisessa haussa sijoittumista ei voi ostaa. Hakukonemainonta on toki mahdollista Googlessa ja tällöin voit päästä mainoksesi kanssa sivun ylälaitaan, mutta luonnollisissa hakutuloksissa sijoittumiseen ei voi vaikuttaa rahalla, mutta työtä se vaatii.

Googlelle et kuitenkaan voi maksaa siitä, että he nostaisivat yrityksesi orgaanisen haun kärkeen.

Vaikka hakukonemainonnalla voit päästä hakutulossivun ylimpään reunaan, on myös luonnollisissa hauissa korkealle sijoittuminen tärkeää kolmesta eri syystä:

  1. Ihmiset luottavat enemmän luonnollisessa hakutuloksissa esiintyviin linkkeihin ja suhtautuvat mainontaan varauksella
  2. Mainonnanestäjät eli AdBlockit estävät mainosten näkymisen hakutuloksissa. Joten jos hakukonenäkyvyytesi nojaa ainoastaan maksetun mainonnan varaan, jää yrityksesi huomiotta sellaisten käyttäjien parissa, jotka ovat estäneet mainosten näkyvyyden.
  3. Mainonta voi tulla kalliiksi. Etenkin suuresti kilpailuilla avainsanoilla klikkauskohtainen hinnoittelu voi olla kovinkin suurta, etkä voi mennä takuuseen ettei mainostasi kliksuttele esimerkiksi kilpailijasi

Mainonta on hyvä lisä hakukonenäkyvyyteen, enkä missään tapauksessa torppaa sitä.  Kuitenkin myös orgaanisissa hakutuloksissa korkealle sijoittuminen on tärkeää – eikä se ole edes mitään rakettitiedettä.

 

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi

Googlen algoritmien toiminta ja sijoitusten määritysperusteet ovat tarkkaan varjeltu salaisuus, joten täysin varmoja keinoja sivun sijoituksen parantamiseen ei voida sanoa. Algoritmit myös muuttuvat jatkuvasti, joten kaikkien sijoitukseen vaikuttavien tekijöiden ja niiden painoarvojen tunnistaminen on lähestulkoon mahdotonta.

Hakukoneoptimoinnin keinoja on kuitenkin tutkittu ja tutkitaan edelleen. Alan asiantuntijat selvittävät näitä sijoitukseen vaikuttavia tekijöitä testaamalla ja jakamalla tietoa. Google myös toisinaan julkaisee jotain tietoa, ja onhan se luonut oman oppaankin aiheesta.

Sivun sisäisen hakukoneoptimoinnin keinot pyörivät vahvasti avainsanojen ympärillä. Tästä syystä hyvin toteutettu avainsanatutkimus ja sen pohjalta luotu avainsanastrategia mahdollistaa järjestelmällisen ja toimivan optimoinnin toteuttamisen.

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa niitä avainsanoja, joita yrityksesi potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään tietoa yrityksesi tarjoamista palveluista tai tuotteista.

Avainsanatutkimuksen pohjalta luodaan strategia, jossa määritetään yrityksen verkkosivuston sivuilla käytettävät avainsanat. Näitä on suositeltavaa määrittää 1-3 avainsanaa jokaiselle sivulle, yhden avainsanan toimiessa ns. pääavainsanana.

Avainsanojen määrittämisen jälkeen tulee avainsanoja sisällyttää verkkosivuston sivuille, jotta Google voi tarjota sivuasi käyttäjän tehdessä hakukyselyn määrittämilläsi avainsanoilla.

Seuraavat seitsemän sivun sisäistä tekijää vaikuttavat sivun sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa.

 

Sivun otsikko, eli title-elementti

Title-elementti on sivun otsikkoelementti, mutta sen sisältö ei näy sisällössä. Tittle on siis eri asia kuin sivulla käytettävät H-tason otsikkoelementit. Title-elementin sisältö näkyy selainikkunan yläreunassa tai selaimen välilehden yläreunassa sekä Googlen hakutulossivulla linkkinä sivulle.

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi title-elementti

Title-elementin optimointi hakukoneita varten on yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä keinoista. Title-elementtiin tulisi sijoittaa sivusi pääavainsana ja mieluiten elementin alkuun.

Title-elementin optimointiin on kaksi hyvää syytä: Google huomioi title-elementin sisällön ja käyttää sitä määrittäessään sivun sijoittumista hakutuloksissa. Toinen erittäin tärkeä syy on se, että title-elementin sisältö näkyy Googlen hakutulossivulla ja toimii linkkinä sivullesi. Tämä ei ole hakukoneiden kannalta oleellista, mutta käyttäjän toimintaa ajatellessa, hyvin ja houkuttelevaksi muotoiltu title-elementti voi johdattaa käyttäjän juuri sinun sivullesi.

 

Sisältöteksti

Sanovat, että sisältö on kuningas. Ja ovat siinä oikeassa.

Jos sivusi sisältö on huonoa, mielenkiinnotonta ja sekavasti esiteltyä, eivät kävijät jää sivullesi koska eivät löydä sivultasi etsimäänsä tai muuta hyödyllistä sisältöä. Ja useimmissa tapauksissa, he eivät tule takaisin.

Jotta saat sivusi kävijät pysymään sivulla ja toivon mukaan myös siirtymään sivustosi muille sivuillle tai jakamaan sivusi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, julkaise sisältöä, joka on yksilöllistä, laadukasta ja käyttäjille hyödyllistä. Esimerkiksi blogipostaukset jotka vastaavat johonkin käyttäjän ongelmaan, ovat hyviä esimerkkejä.

Sisällön pituudella on merkitystä. SerpIQ:n tutkimus vuodelta 2012 osoitti, että hakutuloksissa top 10:ssä keskimääräinen  sisällön pituus on 2032 sanaa. Tutkimuksessa tutkittiin top 10 sijoituksia yli 20 000 avainsanalla. Sisällön pituudessa tulee kuitenkin ottaa huomioon sisällön laatu. Sisältö, jonka pituutta on venytetty epärelevantilla sisällöllä, ei houkuttele käyttäjää eikä kyllä auta sivusi sijoittumiseen.

 

Alt-tagit ja tiedostonimet

Kuvat, videot, infograafit ja presentaatiot toimivat erinomaisesti rytmittämään, virkistämään ja tuomaan lisäarvoa käyttäjille. Huono puoli näissä medioissa on se, etteivät Googlen robotit pysty lukemaan niiden sisältöä. Tästä syystä on tärkeä optimoida tiedostonimet sekä alt-tekstit.

Alt-teksti, eli kuvan vaihtoehtoinen teksti näkyy sivulla käyttäjälle silloin, jos kuvaa ei jostain syystä pystytä lataamaan sivulle. Tästä syystä alt-tekstejä miettiessä on syytä luoda avainsanoilla rikastettu, kuvaa ja sivun sisältöä kuvaava teksti.

 

Sivulla olevat otsikot eli heading-tagit

Heading-tagit ovat sivusi otsikoita, ja niitä on kuusi eri tasoa (h1-h6). Otsikkoelementtejä tulisi käyttää oikeassa järjestyksessä, niin että H1 –tason otsikko on sivusi pääotsikko ja alaotsikoissa käytät muita otsikkotasoja oikeassa järjestyksessä.

Googlen ei ajatella antavan heading-tägeille kovin suurta arvoa sen määrittäessä sivusi sijoitusta, mutta otsikkoelementit rytmittävät sivusi sisältöä ja tekevät siitä käyttäjälle helpommin luettavan.

Vaikka Google ei suurta arvoa otsikkoelementeille antaisikaan, on se kuitenkin suurempi kuin esimerkiksi pelkän leipätekstin. Etenkin h1-tason elementtiin, jonka katsotaan olevan “painavin” Googlen silmissä, on hyvä sijoittaa sivusi avainsanoja.

Kuten kaikessa muussakin, myös tässä painotan käyttäjän muistamista. Sivusi otsikoiden tulisi olla luonnollista tekstiä, sisältöä kuvaavia ja täten käyttäjän kannalta relevantteja. Käyttäjät harvoin lukevat kaikkea sisältöä sivultasi, vaan he käyttävät nimenomaan otsikoita määrittämään sitä, mikä on heille itselleen lukemisen arvoista ja mikä ei.

 

Sivun kuvaus eli meta description -tägi

Useat hakukoneoptimoinnin asiantuntija ovat sitä mieltä, ettei meta descriptionilla tai muilla meta tageilla ole enää merkitystä hakukoneille.

Kuitenkin, Google usein näyttää meta description -tagin hakutuloksissa sivun title-elementin alla sivusi sisällön kuvauksena, joten hyvin ja myyvästi kirjoitettu meta description -teksti voi houkutella kävijöitä sivullesi.

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi meta description

Itse suosittelen luomaan jokaiselle sivulle oman ja yksilöllisen meta description –tekstin, joka kuvaa sivusi sisältöä sekä houkuttelee käyttäjän sivulle. Vaikka Google ei meta description -tagin sisältöä huomioisikaan, käyttäjät hyvin todennäköisesti tekevät niin.

 

Sivun url-osoite

Sivun url osoitteella on merkitystä niin käyttäjälle kuin hakukoneillekin. Google tunnistaa url-osoitteessa olevat sanat, joten myös url-osoitteeseen on hyvä sisällyttää avainsanoja. Tästä syystä url-osoitteen tulisikin olla kiinteä, eli esimerkiksi www.esimerkki.fi/hakukoneoptimointi, eikä dynaaminen www.esimerkki.fi/klo?ek=j.

Sen lisäksi että kiinteään osoitteeseen saa helposti ujutettua avainsanoja, on se Googlen roboteille ymmärrettävämpi, jolloin kaikkien sivustosi sivujen indeksoituminen on varmempaa.

Vaikka URL-osoitteilla on merkitystä Googlen silmissä, ei näitä kannata mennä muuttamaan jälkikäteen. Jos sivullesi on linkitetty jostain ulkoisesta lähteestä ja vaihdat url-osoitteen, hajoaa tuo arvokas ulkoapäin tuleva linkki.

 

Linkittäminen sisäisiin ja ulkoisiin lähteisiin

Linkittäminen sivultasi niin sivustosi omiin sivuihin (sisäinen linkitys) kuin ulkoisiin lähteisiin on hyväksi hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta niiden avulla voit myös tarjota lisätietoa ja –sisältöjä käyttäjille.

Jotkut hakukoneoptimoinnin asiantuntijoista sanovat, ettei ulkoisiin lähteisiin linkittäminen kannata, koska tällöin voit parantaa näiden ulkoisten sivujen “auktoriteettiä” Googlen silmissä. Toiset taas sanovat, että ulkoisiin lähteisiin linkittäminen on hyväksi, koska käyttäjät saavat lisätietoa ja näiden ulkoisten linkitysten avulla voit selventään Googlelle sitä, mistä sivusi kertoo.

Itse olen sitä mieltä, että linkittäminen kannattaa aina, jos siitä on käyttäjälle hyötyä.

Lisäinformaation tarjoaminen, toisen asiantuntijan aiheesta kirjoittamaan blogipostaukseen linkittäminen tai esimerkiksi sovelluksen tai palvelun verkkosivuille ohjaaminen ovat esimerkkejä tällaisesta.

Sisäisillä linkeillä tarkoitetaan sivulle sijoitettuja linkkejä, jotka ohjaavat sivustosi jollekin toiselle sivulle. Sisäinen linkittäminen on erityisen suositeltavaa, sillä sen avulla saat pidennettyä käyttäjän sivullasi viettämää aikaa ja parannettua todennäköisyyttä, että hän tutustuu siihen mitä myyt tai jakaa jotain omalle verkostolleen. Valitsemalla relevantit linkityksen kohteet, tarjoat käyttäjille lisää hyödyllistä tietoa ja tuot omaa asiantuntemustasi laajemmin esille.

 

Vältä sudenkuopat

Vaikka sivun sisäinen hakukoneoptimointi nojaa vahvasti avainsanojen sisällyttämiseen sivulle ja tätä on todellakin suositeltavaa tehdä, ei tässäkään pidä mennä liiallisuuksiin.

Luonnoton kieli, avainsanalistaukset tai avainsanojen “piilottaminen” verkkosivulle ei ole suositeltavaa. Google voi rankaista tällaisesta toiminnasta, heikentemällä sivun sijoitusta hakutuloksissa tai poistamalla sen kokonaan tietokannastaan.

Piilottamisella tarkoitan joskus aikoinaan käytössä ollutta temppua, jossa avainsanoja lisättiin esimerkiksi sivun taustaan samalla fonttivärillä kuin mitä taustaväri oli, jolloin käyttäjä ei näitä sanoja nähnyt, mutta hakukoneiden robotit indeksoivat ne. Nykyisin tällainen ei ole sallittua ja Googlen algoritmit on rakennettu huomaamaan tällainen toiminta.

Toinen, mistä Google voi asettaa sivulle rangaistuksia, on sisällön kopioiminen muilta sivuilta. Google vertaa internetissä julkaistuja sisältöjä keskenään etsien kopioitua sisältöä. Mikäli samaa sisältöä löytyy, voi Google tulkita toisen kopioiduksi sisällöksi ja rankaista tätä tiputtamalla sivun sijoitusta tai poistamalla sivun tietokannastaan.

Älä siis kopioi sisältöä muilta. Jos haluat julkaista esimerkiksi vieraskirjoituksen omassa blogissasi, kannattaa alkuperäisen sivun osoite merkitä Googlelle canonical -tagin avulla. Canonical -tägi toimii ikäänkuin lähdeviittauksena ja Google on ainakin kertonut huomioivansa canonincal -tägin käyttämisen.

 

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä

Hakukoneoptimointi ei ole vaikeaa, mutta verkkosivustojen suunnittelu ja määrätietoinen kehittäminen hakukonenäkyvyyttä varten on valinta kysymys. Työtä se vaatii nimittäin.

Jos valitset nostaa yrityksesi sivun tiedon hautausmaalta Googlen etusivulle ja haluat tehdä sen nimenomaan kestävästi – luonnollisten hakutulosten kautta, niin näiden kolmen askeleen avulla pääset hienosti alkuun sivustosi sisällön optimoimisessa.

  1. Määrittele sivustosi sivuille 1-3 avainsanaa, jotka kuvastavat sivujesi sisältöjä. Avainsanoiksi on hyvä valita lausekkeita, jotka liittyvät sivusi aiheeseen, joita potenttiaaliset asiakkaasi voisivat käyttää hakiessaan tarjoamaasi sisältöä ja joilla tehdään edes kohtalaisesti hakuja kuukausittain. Google Adwordsin Keyword Plannerilla voit etsiä avainsanojen kuukausittaisia hakumääriä.
  1. Käy sivujesi Title-elementit, h1-elementit, sisältöteksti ja kuvien alt-tekstit läpi määrittelemäsi avainsanat mielessä. Sijoita avainsanoja näihin elementteihin ja sisältötekstiin niin, että sisällöt ovat kuitenkin edelleen luonnollista ja luontevaa kieltä.
  1. Lisää vähintään sisäisiä linkityksiä. Esimerkiksi blogipostauksesta voit linkittää johonkin aiempaan kirjoitukseesi, joka antaa lisätietoa, taustatietoa tai muuta hyödyllistä tietoa kirjoituksesi aiheeseen liittyen.

+ 1  Muista välttää sudenkuopat

Hakukoneoptimoinnin toimenpiteet eivät vaikuta salamannopeasti. Jos tekemiesi muutosten jälkeen yrityksesi ei heti seuraavana päivänä löydy Googlen ensimmäiseltä hakutulossivulta, ei se vielä kerro siitä, että olisit tehnyt jotain väärin.

Haluatko parantaa yrityksesi näkyvyyttä internetin näyteikkunassa? Lataa kätevä tarkistuslista ”Blogin hakukoneoptimointi – seitsemän vinkkiä, joiden avulla nouset esiin Googlen haussa”

AUTHOR

Meri-Tuuli Nevala

Meri-Tuuli on inbound strategist ja digitaalisen median osaaja. Hänen koulutustaustansa on informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median parista Tampereen Yliopistosta. Meri-Tuulin intohimona on käytettävyys, hakukoneoptimointi ja analytiikka. Käyttäjä- ja teknologiaorientituneella otteellaan Meri-Tuuli tuottaa toimivaa ja tehokasta sisältöä asiakkaiden markkinointikampanjoihin. Twitter: MeriTuuliNevala LinkedIn: Meri-Tuuli Nevala

All stories by: Meri-Tuuli Nevala

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Read previous post:
Hyvä PowerPoint-esitys - Case: Suomi-emojit Saksassa
Mistä on hyvä PowerPoint-esitys tehty? Case Study: Suomi-emojit Saksassa

Millainen on hyvä PowerPoint-esitys? Tyypillinen vastuuta pakoilevan viestintäkonsultin ympäripyöreä vastaus olisi, että se riippuu yleisöstä ja esitystilanteesta. Vastaan itse mieluummin...

Close