Google Ads: näin kirjoitat myyvän hakukonemainoksen

720 405 Atte Sallamo

On kaksi tapaa tehdä Google Ads-mainontaa: väärä ja oikea. Eli tappiollinen tai tuloksellinen. Nämä molemmat onnistuu samoilla Googlen meille jakamilla työkaluilla, mutta lopputulokset ovat radikaalisti erilaisia. Eli opetellaan käyttämään Google Adsia (ent. AdWords) ja selvitetään: kuinka kirjoitat myyvän hakukonemainoksen, sekä levität sitä kannattavasti?

 

Perusteet kuntoon

Hyvä mainos lähtee aina yleisöstä, sen ongelmista, tarpeista ja tavoitteista. Tämä pätee mainokseen kuin mainokseen, oli se sitten hakukonemainos (SEM) tietokoneen ruudulla tai auton ikkunasta näkyvä kadunvarsimainos. Se lähtee siis liikkeelle ajatuksesta, että kirjoitat yleisölle sen omista ongelmista, jotka ratkaiset samalla, kun motivoit lukijaa tarttumaan tarjoamaasi korjauskeinoon.

Mutta mikä tekee hakukonemainoksista uniikkeja? Kyse on siis Googlen hakutuloksissa (SERP) näkyvistä mainoksista, jollaisesta näet esimerkin alla.

Hakukonemainos esimerkki Google AdsiinGoogle Adsilla ostettu hakukonemainos

Tässä mielikuvitusyrityksemme laadukkaat-kaapit.fi on ostanut Googlen hakutuloksista käyttöömme mainospaikan. Myös sinä voit ostaa näitä mainospaikkoja Google Ads palvelusta, jota monet yritykset käyttävätkin.

Palvelua käyttäessäsi sinun tulee kuitenkin noudattaa Googlen mainontasäännöstöä, jonka voit lukea täältä.

Toinen uniikki piirre hakukonemainoksille on se, että mainosten hinta voi heitellä paljonkin mainoksen toimivuuden, kellonajan ja päivän perusteella. Siksi huono mainos ei ainoastaan karkota asiakkaita, vaan se myös maksaa enemmän. Eli hakukoneissa hyvää todella kannattaa tavoitella.

Mutta miten se syntyy? Se hyvä mainos siis… katsotaanpa! Hypätään toimivan mainoksen tarkistuslistan pariin.

 

Google Ads mainonnan edistyneet opit

Otetaan esimerkiksemme jo yllä kerran näkemäsi mainos, selvitetään mistä hyvistä elementeistä se koostuu ja miten sinä voit käyttää niitä oman mainoksesi suunnittelutyössä.

 

Tarkistuslista Google Ads hakukonemainostamiseen

Selkeytyykö kokonaisuus? Jos näin, niin hyvä. Ei jätetä käsitteitä kuitenkaan arvailun varaan. Haluan nimittäin, että todella opit ja osaa hyödyntää osaamistasi ihan käytännön tasolla asti. Eli mitä nämä myyvän mainoksen elementit tarkemmin ottaen tarkoittavat? Avataanpa niitä hieman…

Kutsuhuuto

Yleisön kutsuminen (engl. Call out) tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että meidän tulee sanoa jotain, mikä saa juuri sinun kohdeyleisösi kiinnostumaan mainoksesta. Kutsuhuuto on tästä syystä hyvä sijoittaa heti mainoksen alkuun. Jos esimerkiksi yrityksemme myy kaappeja ja markkinatutkimuksemme kertoo, että asiakkaat ostavat mielellään peiliovellisia kaappeja, niin voimme tehdä tällaisille tuotteille oman uniikin mainosryhmänsä Google Adsiin. Se auttaa mainonnan kohdentamisessa ja parantaa kommunikaatiota kohdeyleisömme kanssa. Näiden mainosten alussa käytämme kutsuhuudon periaatetta ja toteamme heti, että myymme nimenomaan peiliovellisia kaappeja, kuten esimerkkimainoksestamme näkyy.

Call out - paranna klikkausprosenttiaGooglemainoksen kutsuhuuto

Yleisön kvalifiointi

Yleisön kvalifiointi tarkoittaa sitä, että mainoksemme esittää näkijälleen kohdeyleisöön kuulumisen kriteerit. Sen voi joskus sisällyttää osaksi yleisön kutsuhuutoa. Käytännössä toki haluamme, että mainoksemme näkee mahdollisimman moni ja että he klikkaavat sitä. Eli yleisön kvalifiointi/karsiminen voi tuntua epäintuitiiviselta ratkaisulta, vai kuinka? Miksi sitten toimimme näin? Koska Google Ads laskuttaa meitä jokaisesta mainosklikistä, joka tuo sivustollemme potentiaalisia ostajia. Jep, lasku tulee sivustollemme ohjatun liikenteen mukaan, ei mainoksen näyttökerroista (siistiä!). Tämän takia meidän kannattaa ehdottomasti pitää huoli, että mainostamme klikkaavat vain asiakkaat, joilla on varaa myymäämme palveluun tai tuotteeseen. Eli ylempää esimerkkiä jatkojalostaaksemme, lisätään mainokseen peiliovellisten kaappien lähtöhinta ”300 €”.

Älä maksa turhista klikeistäYleisön kvalifioiminen hakukonemainoksessa

Tuotteen/palvelun hyödyistä kertominen

Hyvä mainos kertoo myös tuotteen tai palvelun hyödyistä. Näiden takiahan asiakas tarjoamasi tuotteen tai palvelun haluaa. Aloita kertomalla perusasioista niistä, jotka ovat asiakkaalle ne todennäköisesti tärkeimmät syyt maksaa tuotteesta tai palvelusta. Jos mietimme esimerkiksi aiempaa peiliovi esimerkkiä, niin eikö käykin järkeen, että asiakas haluaa asuntoonsa suuren peilin, josta hän näkee itsensä kokonaan yhdellä silmäyksellä? Jep, eli se on jo yksi perushyöty, jonka voimme kirjoittaa mainokseen auki. Käytetään esimerkissämme kuitenkin toista vaihtoehtoa, koska valikoimassamme on monen värisiä kaappeja ja haluamme näin vedota laajempaan yleisöön.

Korosta tuotteesi hyötyjäTuotteen tai palvelun hyödyistä kertominen

Kilpailuedun esittely

Viisas hakumainostaja esittelee yleisölleen myös yrityksensä kilpailuedun. Tämä voi olla täysin uniikki, tai yleisluontoisempi etu, joka tuo asiakkaallemme lisäarvoa, kun hän hankkii tuotteen juuri meiltä. Mikä tämä sitten voisi olla? Esimerkiksi ilmainen kotiinkuljetus tai vuoden takuu ovat hyviä esimerkkejä. Näiden kilpailuetujen esiintuomista ei kannalta kainostella, koska pienillä asioilla on monesti meille ihmisille monesti suuri merkitys. Etenkin silloin kun voit tarjota jotain mikä kilpailijoiltasi ei onnistu. Ja mistä asiakkaamme muuten kilpailuedustamme saisi tietää ellemme sitä hänelle kerro?

Kasvata konversiota kertomalla kilpailuedustaKilpailuedustasi kertominen verkkomainonnassa

Toimintakehotus

Toimintakehotus (engl. CtA, eli Call to Action) on mainoksen loppuun lisättävä rohkaiseva kehotus, joka suostuttelee asiakastamme klikkaamaan mainosta ja siirtymään ostoprosessin seuraavaan vaiheeseen. Eli nettisivuillemme. Aiempaa kaappiesimerkkiä käyttäen toimintakehotus voi olla esimerkiksi “tilaa peiliovellinen kaappisi täältä”. Huomaa kuitenkin, että Googlen mainontaohjeistus kieltää käyttämästä ”geneerisiä” joka paikkaan sopivia toimintakehotuksia eli, älä kirjoita mainokseen suoraan, että “klikkaa tästä”. Vaikka toivotkin asiakkaan näin toimivan.

CtA lisä hiomista mainontaanToimintakehotus Google Ads mainoksessa

 

Analysoidaan esimerkkiämme: mikä saa sen toimimaan?

Isketäänpä sitten kiinni koostamaamme mainosesimerkkiin peilikaapista. Miten sen osat pelaavat yhteen hyvän lopputuloksen valmistamiseksi? Tosin lisätään siihen vielä yksi lisämehu, eli mainoslaajennus. Nämä nimittäin keskimäärin laskevat mainonnan levittämishintaa

mainoksen laatupisteytys quality-score

Esimerkki hakukonemainoksesta sitelinks lisäosalla

Kuten mainoksesta näkyy, niin se alkaa toimivan mainoksen oppien mukaisesti kutsuhuudolla “Tyylikkäät vaatekaapit peiliovella”. Nyt tällaista kaappia etsivä lukija tietää, että mainos on suunnattu hänelle ja jos mainos onnistuu vangitsemaan näkijänsä mielenkiinnon niin hän myös klikkaa sitä.

Emme kuitenkaan halua, että ihan kuka tahansa klikkaa mainostamme, koska tällöinhän Google laskuttaa meiltä mainoksen klikkihinnan, jolloin oston tekemättä jättävä asiakas vain syö markkinointibudjettiamme. Siksi otsikko jatkuu “Alkaen 300 €”, eli nyt kaappia etsivä tietää onko hänellä varaa myymiimme kaappeihin. Tämä kasvattaa mainosklikkaajien konversiota, mikä tarkoittaa, että saamme myös paremman katteen mainontaan käyttämälle rahallemme.

Lisäksi mainoksemme kertoo yleisölle myytävän tuotteen eduista. Ensinnäkin, otsikossa toteamme, että kaapit ovat tyylikkäitä, mutta sen lisäksi kaappien kuvaus kuuluu: “Vaatekaapit väreillä joka lähtöön ja huusholliin”. Tästä yleisömme tietää, että kaappeja on monen värisiä, eli hän todennäköisesti löytää valikoimasta haluamansa peiliovellisen yksilön. Vaihtoehtoisesti voimme tässä kertoa, että koko oven kattava peili sopii täydellisesti itsensä peilaamiseen. Sellaisen mainoksen todennäköisesti laatisinkin esimerkkimme lisäksi, koska Google Ads rohkaisee meitä kokeilemaan useita eri mainosvaihtoehtoja.

Mainoksemme esittelee myös kilpailuetumme ja kehottaa näkijäänsä toimimaan toteamalla: “100 % ilmainen kotiinkuljetus, tilaa jo tänään”. Voiko peilillistä kaappia etsivä hakukoneenkäyttäjä tässä vaiheessa olla siirtymättä sivullemme? Hankalaksi käy. Eli kunhan kotisivumme ja sieltä löytyvä verkkokauppa on konversio-optimoitu, niin klikkaaja on kohta kassalla.

Nyt kannattaakin ottaa mukaan pieni muisto tästä blogista. Voit nimittäin tallentaa alla oleva kuva tietokoneellesi ja käyttää sitä tulevan hakukonemainoksesi apurunkona.

rakennuspalikat ads mainokseenTallenna kuva koneellesi tarkistuslistaksi tulevaisuutta varten

Toivottavasti kuvasta on apua. Ja nyt, vielä…

 

Viimeinen silaus verkkomainontaasi

Läpi käymämme periaatteet ja tarkistuslista toimivat mainoksen kuin mainoksen kanssa ja niitä kannattaa käyttää yrityksesi toimialasta riippumatta. Ne sopivat verkkokaupoille, kivijalkaliikkeille ja palvelualan yrityksille laidasta laitaan. Kaikissa tapauksissa hyvä mainos tuo ostajan sivustollesi ja ohjaa yhteydenottoon tai ostamaan tuotteen.

Verkkomainontaa toteuttaessa, sinun on hyvä muista, että asiakkaiden halut ja tarpeet vaihtelevat toimialoittain, minkä takia mainokset ei aina toimi yhtä hyvin kuin voisi toivoa. Siksi me seuraamme verkkoanalytiikkaa, josta näemme toimiiko mainoksesi vai ei (ROI ja ROAS).

Jos olet kiinnostunut kasvattamaan myyntiäsi hakukonemainonnalla, niin lähetä meille viesti ja katsotaan millainen ratkaisu vastaa parhaiten sinun tarpeitasi.

AUTHOR

Atte Sallamo

Atte on viittä vaille valmis filosofian maisteri Helsingin yliopistosta. Hän syttyy psykologiasta, digiympäristöistä ja ihmisten aidosta ymmärtämisestä. Aten portti markkinoinnin maailmaan oli hänen halunsa syventää ihmistuntemusta ja ymmärtää ihmisiä, mikä sai hänet ryhtymään yrittäjäksi. Digimarkkinoinnin ammattilaisena Atte auttaa asiakkaita kehittämään ja automatisoimaan virtuaalisia ostopolkuja, luo yleisöön vetoavia sisältöjä, sekä auttaa asiakkaita tavoittamaan tuotteelleen oikean kohdeyleisön. Työnsä ohella Atte nauttii ajatteluaan ruokkivasta kirjallisuudesta ja uusien taitojen oppimisesta. Erityiseksi intohimokseen hän mainitsee lautapelit, joiden parissa hänellä vierähtää helposti 10 tuntia kerralla.

All stories by: Atte Sallamo
Read previous post:
Morph header
Morph in PowerPoint – The ultimate game-changer for your presentation! (part 1)

If you have ever heard or used Prezi, you would know that it is really famous for the smooth zoom...

Close