3 esiintyjän muistivinkkiä

1024 768 Timo Sorri

Kuuntelin hiljattain esiintyjien Time to Shine -podcastia, jossa oli vieraana lääkäri, taikuri ja muistikouluttaja (ei se tyypillisin yhdistelmä) Martti Vannas.

Mielenkiintoinen haastattelu palautti mieliin Juhana Torkin kirjan Puhevalta, jossa yksi kappale esittelee antiikin puheteorian viittä puheen valmistelemisen ja pitämisen vaihetta.

  1. Inventio – etsi aihe ja hanki ainekset puheeseen
  2. Dispositio – järjestä ajatuksesi
  3. Elokuutio – mieti tehokkain ilmaisu
  4. Memoria – opettele puhe 
  5. Aktio – pidä puhe

 

Kun puhe on valmisteltu, se pitää harjoitella esittämistä varten. Vuosituhansien takainen teoria määrittää hyvän esityksen yhdeksi elementiksi puheen opettelun. Mutta miksi?

Miksen voisi vain listata puheenaiheitani bulleteina PowerPointiin, kun nykyaikainen tekniikka sen mahdollistaa ja se tuntuu olevan myös yleinen tapa?

Ensinnäkin se, että et tarvitse muistiinpanoja oman asiasi esittämiseen antaa yleisölle kuvan hyvästä asian hallinnasta (tietysti). Toisekseen esityksen muistaminen vapauttaa sinut kiinnittämään huomiosi asian hallinnan ulkopuolisiin tekijöihin, jotka lisäävät vakuuttavuuttasi ja vaikuttavuuttasi. Voit paremmin havainnoida yleisöä esityksen aikana, painaa mieleen ja palata esityksen aikana yleisön esittämiin kommentteihin. Lisäksi voit elää paremmin hetkessä – painottaa ja havainnollistaa asiaasi kehonkielellä ja äänenpainoilla, kun energia ei kohdistu seuraavan asian muistamiseen.

Nykypäivänä esiintyjien ei tarvitse osata esitystänsä sanasta sanaan, mutta esityksen suurpiirteinen kulku ja keskeiset aiheet tulee hallita vaikka unissaan. Omat kolme muistivinkkiäni esiintyjille ovat seuraavat.

3 muistivinkkiä_2

 

1. Älä tee unohtamisesta liian suurta numeroa

Esiintyjä ylivoimanen etu suhteessa yleisöön on se, että hän on ainoa, joka tietää miten esityksen ”kuuluisi mennä”. Jos unohdat jonkin asian tai kerrot sen väärässä järjestyksessä, kukaan yleisöstä ei luultavasti huomaa mitään. Ainoa, joka tietää virheen tapahtuneen on esiintyjä itse. Tämä on yksi suurimpia oivalluksia, joka vapauttaa sekä muistamiseen että yleisesti esiintymiseen liittyvästä jännityksestä.

Kun unohtamisesta ei tee suurta numeroa, niin muistamisestakaan ei tule sitä

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei esiintyjän kannattaisi panostaa muistamiseen. Se muuttaa vain suhtautumista muistamiseen. Suoritus rentoutuu.

 

2. Aloita esityksen suunnittelu ajoissa

Asiakkaideni kanssa työskennellessäni olen huomannut, koska aloitamme ajoissa (yleensä n. 2-3 viikkoa etukäteen),  se luonnostaan lisää myös esittäjän kykyä muistaa omat pointtinsa. Tämä muutaman viikon varautumisaika antaa esiintyjälle mahdollisuuden työskennellä ensin esityksen kokonaiskuvan kanssa ja kehittää sitä sykleissä kohti lopullista muotoansa.

Uskon, että varsinkin luovissa tehtävissä ihmisen aivot on luotu tällaista hidasta kypsyttelyä varten, siksi ajalla ja alitajunnalla on tärkeä tehtävä myös esityksen sisäistämisessä ja muistamisessa.

Ihmisaivojen kohdalla tratilla pakkoruokkiminen ei yksinkertaisesti toimi.

Muistitekniikoilla voi nopeuttaa tai tehostaa muistamista, mutta en usko, että viime tingassa suunnitellusta ja opetellusta esityksestä tulee näin merkittävästi parempaa. Esityksen suunnittelun aloittaminen ajoissa ja sille ajan varaaminen tuottaa aina paremman lopputuloksen.

 

3. Hyödynnä matkareittiä

Viimeinen vinkeistä on ainoa, joka on näistä varsinainen kikka. Syyn kerroin edellä:  en usko, että mikään muistitekniikka korvaa rauhallista suunnittelua ja valmistautumista. Jos kuitenkin koet, että tarvitset jonkin metodin esitysten muistamisen helpottamiseen ja nopeuttamiseen, niin suosittelen matkareitti- metodia.

Tässä metodissa otat itsellesi tutun reitin esimerkiksi lenkki- tai pyöräilyreitin, tai työmatkan. Matkareitin varrelle sitten visualisoit keskeiset puheenaiheesi. Ideana on hyödyntää jotain sellaista, joka on sinulla jo tallentuneena pitkäkestoiseen muistiin (matkareitti) ja yhdistää se uuteen muistettavaan asiaan (esityksen kulku), joka tyypillisesti kuormittaisi lyhytkestoista muistia.

Otetaan esimerkkinä esitys, jossa kerrotaan kokemuksista uuden mobiiliratkaisun käyttöönotosta ja kuvitteellinen tuttu työmatkareitti.

Matkareitti on:

  1. Eteinen
  2. Ulko-ovi
  3. Kotipiha
  4. Bussipysäkki
  5. Kahvila
  6. Liikennevalot
  7. Toimiston ovi

 

Esityksen keskeiset puheenaiheet ovat:

  1. Lähtötilanne
  2. Haaste
  3. Projektin tavoitteet
  4. Ratkaisuhahmotelma
  5. Kuvaus käyttöönotosta
  6. Ratkaisun demonstroiminen
  7. Opit seuraavaan kertaan

 

Seuraava tehtävä on muodostaa kustakin esityksen osiosta kuva matkareitille

  1. Lähtötilanne – starttipistooli
  2. Haaste – haastekirje
  3. Hankkeen tavoitteet – tikkataulu
  4. Ratkaisuhahmotelma – piirroslehtiö
  5. Kuvaus käyttöönotosta – valokuva-albumi
  6. Ratkaisun demonstroiminen – mielenosoittaja (demonstraatio)
  7. Opit seuraavaan kertaan – aapiskukko

 

Nyt yhdistät matkareitin ja kuvat

  1. Eteisessäsi paukahtaa starttipistooli (lähtötilanne)
  2. Ulko-ovessa roikkuu haastekirje (haaste)
  3. Kotipihalla on valtava tikkataulu (tavoitteet)
  4. Bussipysäkki piirretty valtavaan piirroslehtiöön (ratkaisuluonnos)
  5. Kahvilassa kaikki lukevat valokuva-albumeita (käyttöönoton kuvaus)
  6. Liikennevalojen keskellä on mielenosoitus (demo)
  7. Toimiston ovella sinut tervetulleeksi toivottaa aapiskukko (opit)

 

Näin muistat esityksesi yleisen kulun helpommin, jolloin sinun tarvitsee muistaa vain mistä ajattelit puhua kyseisen aiheen ympärillä. Matkareitin avulla vapautat lyhytkestoisen muistin esityksen kulun muistamiseen liittyvästä tehtävästä ja voit käyttää sitä muihin asioihin esityksen aikana.

Opin matkareitti-metodin muistamisen maailmanmestarin Oddbjörn Byn kirjasta Memo. Voin suositella kirjaa ehdottomasti niille, jotka haluavat harjoitella muistilihaksiansa. Kirjasta löytyy muistimenetelmiä monenlaisiin muihinkin käytännön sovelluksiin kuten ihmisten nimien muistamiseen, kielten sanaston opetteluun tai tavaroiden löytämiseen.

 

AUTHOR

Timo Sorri

Timo on presentaatiosuunnittelija sekä Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hyvät ja myyvät esitykset ovat hänen intohimonsa. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Nykyään hän auttaa asiakkaitaan - niin pieniä yrityksiä kuin globaaleita konserneja ja julkishallinnon toimijoita - tekemään ideoistaan myyvää, selkeää ja vakuuttavaa viestintää ja automatisoituja markkinointikampanjoita. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani. Twitter: Timo_Havain Linkedin: Timo Sorri Google+: Timo Sorri

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
Presentation Lessons from House of Cards
Presentation lessons from Frank Underwood

For me, the coming weekend is going to be filled with binge watching of the Netflix series House of Cards....

Close