Esityksen suunnittelu on käyttöliittymäsuunnittelua

1024 768 Timo Sorri

Suunnilleen noin sanoin luonnehtivat esitysten designia Tyyppimuunnos-podcastin  9. jaksossa ”Neljä kulmaa käyttäjälähtöisyyteen” podcastin takana olevat herrat Antti Mattila ja Jarkko Laine . Puhemestari John Zimmer puolestaan bloggasi viime viikolla lentokenttien opastetaulujen ja hyvien esitysdiojen välisistä yhtäläisyyksistä.

Esitysten designissa on tosiaan paljon yhtäläisyyksiä käyttöliittymäsuunnitteluun.

  • Sovelluksen käyttäjä tarvitsee yleensä paljon vähemmän toimintoja ”to get the job done” mitä kehittäjä alunperin on ajatellut. Samoin esityksissä yleisö haluaa ja pystyy yleensä sisäistämään vähemmän informaatiota mitä esittäjä haluaisi esittää.
  • Sovelluksen käyttäjä ei halua käyttää energiaa käytön opiskeluun, käyttöliittymän pitää olla niin yksinkertainen, että käytön oppii ilman manuaalia. Samoin esityksissä yleisö ei yleensä halua tuhlata energiaansa esityksen sanoman tai visuaalisten tukimateriaalien dekoodaamiseen. Viestin pitää upota kerrasta.
  • Sovelluksen kehittäjällä on suuri vastuu ja velvollisuus tarjota käyttäjälle selkeä polku, jota pitkin käyttäjä etenee sovelluksessa. Samoin esityksen suunnittelijalla on vastuu miettiä etukäteen minne hän haluaa yleisönsä katsovan ensin ja minne seuraavaksi, jotta puhe ja kuva tukisivat toisaan mahdollisimman tehokkaasti

 

Tein muutaman esimerkin esitysdiojen käyttöliittymäsuunnitelusta.

Ensimmäinen dia on UPM:n yritysesityksestä SijoitusInvest-tapahtumasta. Alkuperäisen dian ongelmanaa on haastava asettelu ja informaatiohierarkian puute. Katsoja ei oikein tiedä mistä aloittaa diaan tutustuminen

 

UPM muutoshankkeet esitysdia

 

Suunnittelin dian uudelleen siitä näkökulmasta, että avainviestinä on kertoa mitkä ovat konkreettiset muutosohjelmat ja mikä on arvio niiden taloudellisesta vaikutuksesta. Tässä uudelleen suunnitellussa tarkoituksena on ohjata katsojan silmä kahdesti pystysuunnassa esitysdian läpi 1. Muutosohjelmat 2. Muutosohjelmien taloudelliset vaikutukset. Liiketoimintojen säästöpotentiaali (ympyröiden koko) ja ohjelmien väliset kytkökset ovat toissijaista informaatiota, johon katsoja voi syventyä halutessaan. Tämän pitää tulla ennemmin esiintyjän puheen kautta esiin.

 

Toinen dia on tältä viikolta eduskuntavaalien vaalitentistä (kiitos Marjokaisa Ryhänen!). Alkuperäisen dian ongelmanaa on ongelma tekstien rivityksen sekä puolueita kuvaavien tekstilaatikoiden kontrastin kanssa. Esitysdialta ei on vaikeaa erota puolueiden kantoja tai se vaatii ainakin valtavan määrän keskittymistä. Tämä vie huomion pois esittäjästä.

Vaalit 2015 esitysdia

Suunnittelin dian uudelleen siitä näkökulmasta, että puolueen kanta on löydyttävä yhdellä silmäyksellä ja väitteen yleinen aihe on löydyttävä yhdellä silmäyksellä. Väriskaala vihreästä punaiseen on universaali tapa kommunikoida myönteisyyttä tai kielteisyyttä, puoluiden logot ovat puolestaan tekstiä nopeampi keino löytää puolue janalta. Lisäksi pitkän väitetekstin rivivälistyksen lisääminen tekee siitä helpommin luettavan.

 

 

Esitysten suunnittelu on käyttöliittymäsuunnittelua. Seuraavaa esitystä suunnitellessasi mieti

  1. Mikä on ”job to get done”? Mikä on riittävä informaatio, jotta yleisö pääsee pisteestä A. (nykytila) pisteeseen B. (tavoitetila)?
  2.  Miten voit auttaa yleisöä omaksumaan sen informaation mahdollisimman nopeasti sekä puheessasi että esitysdioillasi
AUTHOR

Timo Sorri

Timo Havainin perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hänen intohimonsa on saada markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimimaan tehokkaalla tavalla. Timo on nelinkertaisesti sertifioitu account based marketing -strategi, ohjannut ABM:iin liittyvää Pro gradu -työtä ja tuonut maailman johtavan Demandbasen ABM-ratkaisun Suomen ja pohjoismaiden markkinalle. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Timo on myös aviomies, kolmen lapsen isä ja kova koripallofani.

All stories by: Timo Sorri
Read previous post:
Vaikuttavan seminaariesityksen anatomia – CASE Headstartin asiakaspuheenvuoro SAP Innovation Forumissa

Miksi käyttäisin presentaatiosuunnittelijaa oman esitykseni suunnitteluun? Mitä asiakkaamme ovat tavoitelleet käyttäessään ulkopuolista ammattilaista? Mitä hyötyjä esitysdesignpalvelulla voi saada? Tässä tiedonjanoisille...

Close